
Småbarnspedagogik – Forskning
Syftet med forskningen inom småbarnspedagogiken är att bidra till förståelsen för barndomens betydelse som utgångspunkt för det livslånga lärandet. Studierna är främst kvalitativt inriktade och med nära anknytning till daghems- och förskoleverksamheten. Forskningen som bedrivs fokuserar på barn i åldern 0–6 år, det vill säga barn på daghem och förskola. I fokus står barns lek och lärande, pedagogers barnsyn och värdegrund samt professionalisering och professionsutveckling.
Bland aktuella forskningsområden finns också hållbarhetsfrågor inom småbarnspedagogiken, flerspråkighet och språkutveckling, barns tidiga matematiska utveckling, musik och musikalisk utveckling, barns grundläggande motoriska färdigheter samt barns deltagande och inflytande i verksamheten inom småbarnspedagogik.
Den professionsinriktade forskningen omfattar bland annat övningsdaghemmens och handledarnas roll i utbildningen, speciallärarens roll och arbete, samt användningen av litteratur i verksamheten med fokus på flerspråkiga barn. Forskningen är knuten till ett antal nordiska nätverk.
Forskare inom småbarnspedagogiken
Eriksson Linda, PeM, doktorand
Mitt doktorandprojekt utforskar åskådningsfostran och barns möjligheter att inom småbarnspedagogisk verksamhet stärkas i sina åskådningsmässiga identiteter samt utveckla religions- och åskådningsläskunnighet. Forskningen utgår ifrån en relationell världsbild och en holistisk syn på människa, undervisning och lärande. Den är knuten till projektet Resiliens i småbarnspedagogik (ResECEC) som undersöker hur olika aspekter av resiliens tar sig uttryck i barns dagliga liv inom småbarnspedagogiken. Jag är medlem i nätverket Poeda, eller Nätverk för post-perspektiv inom pedagogisk forskning i Finland.
Furu Ann-Christin, docent, universitetsforskare
Min forskning handlar främst om hållbarhetsfrågor i relation till småbarnspedagogiken och jag är just nu forskningsledare för ett forskningsprojekt om hur man inom småbarnspedagogiken kan stöda utvecklingen av resiliens (ResECEC). Jag baserar forskningen på en relationell världsbild och är särskilt intresserad av hur naturkontakt och konstbaserade processer kan bidra till barns och vuxnas kapacitet att hantera utmaningar, förändringar och kriser. I forskningsprojekt LEKA LÄRA LEVA – om hållbarhet, naturkontakt och småbarnspedagogik studeras särskilt hur samhörighet med naturen bidrar till resiliens och hållbarhet. Jag är även medlem i nationella, nordiska och internationella forskargrupper och organisationer med fokus på hållbarhetspedagogik hos både barn och vuxna.
Hansell Katri, biträdande professor, docent
Mina forskningsintressen handlar om språklig mångfald och flerspråkighet i utbildningskontext med fokus på arbetssätt som främjar språkmedveten undervisning samt språköverskridande samarbete, exempelvis tandempedagogik. Jag är intresserad av att utveckla samarbete mellan forskare och lärare samt av utveckling av lärarutbildningen. Jag medverkar i forskningsprojekt och forskargrupper kring olika teman: språkberikande undervisning från småbarnspedagogik till den grundläggande utbildningen inom projektet Meningsfull interaktion på finska 2.0, hur barnets stöd inom småbarnspedagogiken genomförs inom projektet Robust stöd (Vakaata tukea), projektet Språkliga lärmiljöer i förskoleundervisning på två språk samt uppföljning av flerformsutbildningen för lärare inom småbarnspedagogik ur studerandenas och lärarutbildarnas perspektiv.
Heikkilä Mia, FD, specialforskare vid ÅA på deltid/professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning förskola, Stockholms universitet
Den forskning jag bedriver berör perspektiv på barns lärande, deltagande och inflytande i småbarnspedagogiken, och hur småbarnspedagogisk verksamhet kan organiseras så att barn kan få större plats i den verksamhet som finns till för dem. Till detta hör också frågor om pedagogiskt ledarskap. I min forskning har ofta inkluderat analyser av genus, etnicitet, ålder eller funktionalitet eftersom dessa identitetskategorier påverkar barns och elevers möjlighet att till fullo vara en del av sin utbildningskontext. Samhällsnormer kring dessa identitetskategorier hindrar ofta lärare och personal att likvärdigt inkludera alla barn i verksamheten, och att som forskare bidra till att förändra det är en stark drivkraft för mig. Är vetenskapligt ansvarig för ResECE, om resiliens i småbarnspedagogik, som pågår 2023-2027, och medverkar i projektet AKT – pedagogiskt ledarskap inom småbarnspedagogik. Vid ÅA har jag tidigare bland annat deltagit i projekten Stjärnklart, Övningsdaghem, GATE, samt som medforskare i flertalet olika artikelprojekt.
Hirvi Johanna, PeM, doktorand
Mitt forskningsområde är knutet till barns (stadie)övergångar inom småbarnspedagogiken och till förskoleundervisningen. Jag har ett särskilt intresse för hur yrkesverksamma lärare inom småbarnspedagogiken arbetar för att barn i behov av stöd får ta del av en pedagogisk kontinuitet i samband med (stadie)övergångar.
Kvist Maria, universitetslärare, doktorand
Min forskning fokuserar på det lingvistiska och semiotiska landskapet i förskoleundervisning på två språk. Jag lägger särskild vikt på såväl barns som lärares erfarenheter och uppfattningar om lärmiljön i förskolan. Studien bedrivs inom ramen för projektet Språkliga lärmiljöer i förskoleundervisning på två språk.
Nordin Pia, PeM, doktorand
Mitt forskningsområde är pedagogiskt ledarskap inom småbarnspedagogiken. Fokus ligger på att analysera förutsättningarna för pedagogiskt ledarskap och hållbart ledarskap. Forskningen genomförs på ett praktiknära sätt. En del av forskningen bedrivs inom projektet Framtidens småbarnspedagogik – ledarskap. Dessutom intresserar forskning kring flerspråkighet och multiidentitet mig.
Nylund Jessica, PeM, doktorand
Mitt forskningsområde är hållbarhetspedagogik inom småbarnspedagogik. I mitt doktorandprojekt utforskar jag hur barns framtidshopp kan stärkas genom konstbaserade lärprocesser. Även resiliens och samhörighet med naturen är teman som vävs in i mitt avhandlingsprojekt. En del av min forskning görs inom ramen för projektet Resiliens i småbarnspedagogiken – aktörskap, tillhörighet och medkänsla (ResECEC). Jag är medlem i nätverket Poeda (Nätverk för post-perspektiv inom pedagogisk forskning i Finland).
Staffans Eva, PeD
Mitt forskningsområde är knutet till den specialpedagogiska kontexten inom småbarnspedagogiken. Jag har ett särskilt intresse för speciallärarnas profession samt i projektet Robust stöd (Vakaata tukea) intresserar jag mig för hur barnets stöd inom småbarnspedagogiken genomförs, implementeras och uppfattas. Utöver det specialpedagogiska området har jag även ett intresse för slöjdverksamhet inom småbarnspedagogik. Jag är delaktig i flertalet Nordiska och internationella forskningsnätverk där fokus ligger på inklusion, barns favoritplatser utomhus och lärares beredskap att möta barn som upplevt trauman.
Still Johanna, PeD
Mitt forskningsintresse är främst musik med fokus på musikdidaktik men jag är också intresserad av språkduschtandemverksamhet och pedagogisk dokumentation. I projektet Musicera mera studeras vad som kan inspirera lärare inom småbarnspedagogik till nya kreativa verksamhetsformer för att barn ska kunna utveckla sin musikaliska kompetens och sitt intresse för musik.
Svanbäck-Laaksonen Mikaela, PeD
Min forskning berör pedagogiskt ledarskap, barns rörelseaktiviteter och utveckling av lärarutbildningen inom småbarnspedagogiken. Jag deltar och medverkar i forskningsprojekt och forskargrupper kring pedagogiskt ledarskap, rörelsedidaktik och studerandenas syn på rörelseundervisning samt uppföljning av flerformsutbildningen för lärare inom småbarnspedagogik ur studerandenas och lärarutbildarnas perspektiv. En del av min forskning bedrivs inom fortbildningshelheten Framtidens småbarnspedagogik – ledarskap och projektet Pedagogiskt ledarskap inom småbarnspedagogik. I forskningen riktas fokus mot pedagogiskt ledarskap och ledares förändrings- och utvecklingsprocesser.
Tjäru Sofie, FM, doktorand
Mitt forskningsintresse är litteraturdidaktik och litteracitet inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning. I mitt avhandlingsprojekt har jag undersökt lärarnas syn på och arbete med högläsning inom förskoleundervisningen. Jag ingår i nätverket Nordic Early Literacy där forskare från Norge, Sverige och Finland tillsammans undersöker tidig litteracitet och arbete med läsning och skrivning i daghem och förskola.
Sandberg Monica, PeM
Undervisar läsåret 2025-2026 inom utbildningen för lärare i småbarnspedagogik. Ingen forskning på gång i nuläget.


