Skriv här det du söker efter!

IT-hjälp

IT-hjälp

Har du datorproblem, och kan inte logga in på Åbo Akademis intranät, hittar du hjälp här!

 

OBS: Nedanstående gäller dig som är anställd. Om du är studerande skall du klicka här för information om ibruktagandet av användarkontot.

Stegen för att ta i bruk användarkontot är samma oavsett om du är anställd, timanställd, timlärare, eller har AFIA-avtal.

Om du har en finländsk personbeteckning och tillgång till Suomi.fi-autentisering (t.ex. bankkoder) kan du ta i bruk ditt användarkonto via SelfService.

Ifall du inte har tillgång till Suomi.fi-autentisering kan du ta i bruk ditt konto genom att besöka ICT-service i Åbo eller Vasa under dess öppettider. Ifall du inte har möjlighet att besöka oss kan du kontakta oss via e-post. (se Helpdesk kontakt).

Om du sedan tidigare är studerande eller anställd (eller annars har avtal om användarrättigheter) är det samma användarkonto som du har även som anställd nu, och du behöver alltså inte ta i bruk något nytt användarkonto.

Ditt användarkonto börjar gälla så fort vi har information om att du är anställd.

Åbo Akademi har infört ett årligen återkommande kunskapstest angående informationssäkerhet och dataskydd för alla användare av IT-miljön vid Åbo Akademi. Enligt rektors beslut är testet obligatoriskt för alla. Om du inte slutför testet inom utsatt tid låses tillgången till ditt konto.

Du når testet på infosecmoodle.abo.fi även om ditt konto låsts. Logga in med ditt (korta) användarnamn och normala ÅA-lösenord. Observera att alla deltest bör utföras för att bli godkänd i kunskapstestet. Märk också att ifall ditt konto varit låst bör du byta ditt lösenord efter att du avlagt testet.

Vid Åbo Akademi används MFA för att nå vissa tjänster, exempelvis Microsofts molntjänster (Teams, Officepaketet och intranätet).

Du behöver ha tillgång till en Android telefon, Android platta, iPhone eller iPad för att kunna registrera dig. Registreringen sker första gången du försöker logga in till någon av tjänsterna.

Gör så här för att aktivera flerfaktorautentiseringen:

  1. Om du har en ny arbetstelefon köpt via ÅA så kan Authenticator-appen redan finnas färdigt på telefonen. Om appen inte finns på telefonen skall du börja med att ladda ner Microsoft Authenticator från Google Playstore eller Apple App Store.
  2. I din webbläsare på datorn, logga in till Office.com med förnamn.efternamn@abo.fi.
  3. Klicka på dit namn (nere till vänster i webbläsarfönstret) och klicka därefter på View Account. Nu laddas en ny sida upp; efter att sidan laddat, klickar du på texten Update Info i rutan Security Info.
  4. Nu kan du klicka på + framför Lägg till inloggningsmetod. Välj först Phone för att registrera ditt telefonnummer och sedan Authenticator app för att använda Microsoft Authenticator-appen på telefonen.

Om du ännu har samma SIM-kort eller samma nummer, så kan du temporärt välja att godkänna inloggningar via SMS. Klicka på Can’t use my Microsoft authenticator app right now när du får förfrågan att verifiera din identitet. Nu kan du välja att få ett SMS skickat till telefonen och får den vägen koden för att logga in.

Om du varken har din gamla telefon eller ditt registrerade telefonnummer i bruk längre, men du har möjlighet att autentisera dig med finska bankkoder eller mobilcertifikat, skall du gå till selfservice.abo.fi, och där välja Logga in via Suomi.fi. Efter att du identifierat dig skall du klicka på Flerfaktorsautentisering. Nu öppnas en ny vy genom vilken du kan hämta en temporär kod som gäller i en timme. Med den temporära koden kan du registrera din nya telefon eller ditt nya telefonnummer.

Om du inte har tillgång till finska bankkoder eller mobilcertifikat bör du vara i kontakt med Helpdesken för att identifiera dig så att en omregistrering är möjlig.

Observera om du är utomlands att det inte går att registrera sig eller ändra registreringen i alla länder.

Om du glömt ditt lösenord kan du skapa ett nytt genom att logga in på SelfService-tjänsten med dina nätbankskoder eller ditt mobilcertifikat.

Gör så här:

  1. Styr din webbläsare till selfservice.abo.fi.
  2. Logga in med dina nätbankskoder eller ditt mobilcertifikat genom att klicka på knappen Logga in i rutan med rubriken Logga in via Suomi.fi. Om du inte kan logga in på SelfService med Suomi.fi, vänligen kontakta ÅA:s Helpdesk.
  3. Då du väl kommer in i SelfService skall du klicka på ikonen Byt lösenord och sedan följa anvinsingarna för lösenordsbyte.

Vill du byta ditt lösenord kan du göra det på SelfService-tjänsten.

Gör så här:

  1. Styr din webbläsare till selfservice.abo.fi.
  2. Logga in med dina nätbankskoder eller ditt mobilcertifikat genom att klicka på knappen Logga in i rutan med rubriken Logga in via Suomi.fi eller logga in med ditt användarnamn och ditt nuvarande lösenord genom att klicka på knappen Logga in i rutan med rubriken Logga in med användarnamn och lösenord.
  3. Då du väl kommer in i SelfService skall du klicka på ikonen Byt lösenord och sedan följa anvinsingarna för lösenordsbyte.

Om du får ett meddelande om att ditt lösenord är felaktigt fastän du är säker på att du skrivit det rätt, är orsaken troligen något av de nedanstående.

1. Har du utfört det obligatoriska kunskapstestet angående informationssäkerhet och dataskydd?

Åbo Akademi har infört ett obligatorisk, årligen återkommande kunskapstest angående informationssäkerhet och dataskydd för alla användare av IT-miljön vid Åbo Akademi. Om du inte slutför testet inom utsatt tid låses tillgången till ditt konto.

För att få kontot öppnat skall du logga in på infosecmoodle.abo.fi och där genomföra testet (använd ditt korta användarnamn och ditt vanliga ÅA-lösenord). Du kommer däremot inte att ha tillgång till resten av IT-miljön vid Åbo Akademi vilket innebär att du måste avlägga kunskapstestet och alla deltest från en dator du kan logga in på utan att ha tillgång till IT-miljön vid ÅA (t.ex. din telefon eller personliga dator). Observera att du bör byta ditt lösenord efter att du avlagt testet.

2. Har ditt konto missbrukats?

Om ICT-service noterar att ett ÅA-konto missbrukas låser ICT-service tillgång till kontot för att förhindra ytterligare missbruk. I det här fallet kan du inte själv byta lösenord, utan du måste kontakta Helpdesk för att reda ut ärendet.

Om du själv misstänker att ditt konto missbrukats ska du genast byta ditt lösenord via Selfservice-tjänsten och kontakta Helpdesk, tfn: 02 215 4777 eller e-post: helpdesk@abo.fi.

3. Har du fortfarande en koppling till Åbo Akademi?

Personalens konton stängs då arbetsavtalet upphör. För studerande stängs kontot om närvaroanmälan inte gjorts inom utsatt tid.

På adressen exchange.abo.fi kan du läsa din e-post i webbläsaren.

Uppdaterad 19.6.2025