Tid
21.12.2023–30.11.2025
Projektägare
Östra Finlands universitet
Samarbetsparter
Finansiär
Sedan ändringen av lagen om småbarnspedagogik den 1.8.2022 är alla anordnare av småbarnspedagogisk verksamhet skyldiga att följa en ny, nationell stödstruktur inom småbarnspedagogiken. Strukturen består av stöd på allmän, intensifierad och särskild nivå och gäller både stödets form och processen för beslutsfattande.
Projektet har som mål att kartlägga hur barnets stöd inom småbarnspedagogiken genomförs, hur väl stödstrukturen fungerar samt kvaliteten på det stöd som barnet får i daghemmet. Ett effektivt stödsystem förutsätter lämplig praxis för stöd till barnet och kontinuerlig utvärdering av stödets effektivitet. Hittills finns begränsad kunskap om hur stödstrukturen tagits i bruk och dess påverkan på vilket stöd barnet får. Projektet omfattar både kommunal och privat småbarnspedagogik.
Projektet genomförs som ett samarbete mellan Östra Finlands Universitet, Tammerfors Universitet och Åbo Akademi. Professor Päivi Pihlaja vid Östra Finlands Universitet fungerar som projektets ledare. I projektet deltar både småbarnspedagogiken och specialpedagogiken. Vid Åbo Akademi arbetar Katri Hansell som projektledare, Eva Staffans och Christel Sundqvist som projektforskare och Sanna Neovius som forskningsbiträde.
Projektet eftersträvar att svara på frågor såsom:
-Hur definieras barnets rätt till stöd och hur tas de i beaktande i organiseringen av stöd?
-Hurudana praxis har etablerats i kommunerna för att främja barns deltagande och inflytande i organiseringen av stöd?
-Hur fungerar mångprofessionella team som tillhandahållare av stöd?
-Hur fungerar speciallärarens konsultativa stöd samt hel-, deltids- och samundervisning inom småbarnspedagogiken?
Kontakta oss
Katri Hansell (Ansvarig forskare)
Biträdande professor
i småbarnspedagogik
Pedagogik
Tfn +358 505125456
Eva Staffans
Universitetslektor
i småbarnspedagogik
Pedagogik
Tfn +358 469200788
Christel Sundqvist
Äldre universitetslektor
i specialpedagogik
Pedagogik
Tfn +358 469219483
Sanna Neovius
Forskningsbiträde
i småbarnspedagogik
Pedagogik