Framgångsrik internationell företagsverksamhet kräver insikter om både kunder, konkurrenter, strategi och verksamhetsmiljöer. Du som studerar internationell marknadsföring lär dig fatta kreativa och långsiktiga beslut som bygger på analys av dessa faktorer. Studierna ger dig verktyg för att förstå kund- och konkurrentbeteende, bygga varumärken, utvärdera affärsmodeller och starta eget. Du lär dig hantera kopplingar mellan marknadsföring och andra funktioner som logistik och sköta relationer till kunder och partners i en internationell verksamhetsmiljö. Du får också insyn i hur sociala medier förändrar marknadsföringsfältet.
För att läsa mera om bland annat kursinnehåll och -tider, klicka på rätt kursversion i Studiehandboken.
GRUNDSTUDIER
Introduktion till marknadsföring (5 sp), nätkurs.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Tidpunkt: 29.9.2025–18.1.2026. Introföreläsning via Zoom 30.9 kl. 18:00-20:00.
Avgift: 60€
Lärare: ED Joachim Ramström.
Anmälan 11.8–22.9.2025.
Inga förkunskapskrav.
Länk till anmälan
Kurser ordnade av samarbetsparter
Öppna universitetets samarbetsparter fakturerar egna kursavgifter. Läs mera på samarbetsparternas hemsidor.
► Arrangör: Öppna högskolan vid Högskolan på Åland
Marknadskommunikation (5 sp), nätkurs med distansundervisning.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Tidpunkt: 29.9.2025–18.1.2026. Introduktionsföreläsning via Zoom 1.10 kl. 18.00-20.00.
Avgift: 80€
Lärare: ED Joachim Ramström.
Anmälan 11.6–7.9.2025.
För att läsa mera om bland annat kursinnehåll och -tider, klicka på rätt kursversion i Studiehandboken.
ÄMNESSTUDIER
Internationella B2B-relationer och leveransnätverk (5 sp), nätkurs med distansundervisning.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Tidpunkt: 12.1–19.4.2026. Zoom-träffar kl. 18:00-19:00 12.1, 23.2 samt 30.3.
Avgift: 75€
Lärare: ED Monica Nyholm.
Anmälan 17.11.2025–5.1.2025.
Förkunskapskrav: Introduktion till marknadsföring 5 sp + Marknadsföringsstrategi och trender 5 sp eller motsvarande.
Länk till anmälan
Kurser ordnade av samarbetsparter
Öppna universitetets samarbetsparter fakturerar egna kursavgifter. Läs mera på samarbetsparternas hemsidor.
► Arrangör: Öppna högskolan vid Högskolan på Åland
Konsumentbeteende (5 sp), nätkurs med distansundervisning.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Tidpunkt: 2.2–17.5.2026. Zoom-föreläsning 4.2 kl. 18:00-20:00.
Lärare: ED Joachim Ramström.
Anmälan: närmare information om anmälan hittas i november via arrangörens webb.
Grundstudier (25 sp)
- Introduktion till marknadsföring (5 sp)
- Konsumentbeteende (5 sp)
- Marknadsföringsstrategi och trender (5 sp)
2 av följande kurser erbjuds inom Öpu
- Marknadskommunikation (5 sp)
- Logistik (5 sp)
- B2B – Marketing in an International Context (5 sp)
Du kan söka in till Åbo Akademi via Öpuleden
Avlagda studier i internationell marknadsföring kan utgöra en del av Öpuleden på 30 sp till
- Utbildningsprogrammet i ekonomi (länk till antagningsinformationen) Kurser från följande ämnen kan ingå i Öpuleden: Informationssystem, Internationell marknadsföring, Nationalekonomi, Organisation och ledning, Redovisning
Vi har digital tidsbokning för vägledningssamtal. Du kan boka in dig för ett vägledningssamtal här.
