Fortbildningsbloggen
Välkommen till fortbildningsbloggen!
Här publicerar vi mer ingående kommentarer, reaktioner och insikter från såväl deltagare som föreläsare och utbildare. Med andra ord kan du få en djupare inblick i vad olika fortbildningar gett våra deltagare! Det här är en del av vår tanke om en mera transparent verksamhet samtidigt som vi givetvis vill sprida tankar och diskussioner om aktuella ämnen!
Blogginlägg 2025

Välmående personal ger välmående barn – för en hållbar verksamhetskultur
Hur får vi mer energi i vardagen? Hur får vi tiden att räcka till? Hur gör vi barnen mer delaktiga? För många team inom småbarnspedagogik

”Vi behöver mer än magkänsla” – Alexander Nyman om varför specialiseringsutbildningen i karriärvägledning är rätt i tiden
I en tid där arbetslivet förändras i rasande takt och människor allt oftare söker nya vägar, blir karriärvägledning en allt viktigare kompetens. I höst lanserar

Tvåspråkigheten byggde broar i fortbildningen Språksilta
Hösten 2023 startade lärarfortbildningen Språksilta som blev en scen för en fungerande, meningsfull tvåspråkighet och ett aktivt samarbete mellan lärare i finsk- och svenskspråkiga skolor.

Starkare tillsammans – Handledning för arbetsgemenskaper inom småbarnspedagogik och förskola
Den tvåspråkiga fortbildningen Starkare tillsammans/Vahvempia yhdessä pågick under verksamhetsåren 2022–2024 med ca 520 deltagare. Fortbildningens mål var att ge ökad kunskap och en samsyn kring

Leklust – Verktyg för att synliggöra lekfullt lärande
Fortbildningen Leklust pågick under verksamhetsåret 2024–2025 med ca 40 deltagare. Fortbildningen ville lyfta lekens centrala roll inom småbarnspedagogiken genom att visa på hur man med

Finlandssvenska kommuner arbetar med förbättringsfrågor i Framtidsdalen
I snart tio års tid har ledarskapsfortbildingen Framtidsdalen varit en del av verksamheten vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi (CLL). Idén om en

AI i en utbildningskontext – vad är vår beställning?
Vi har genomgått en enorm läranderesa beträffande generativ AI och utbildning under de senaste åren och just nu befinner vi oss i en situation där

Animeringskurs i Stockholm
Det var en mild novemberdag när vi tog oss till tågstationen för att resa ner till Stockholm. Målet var att ta del av en animeringskurs
Blogginlägg 2024

Hur kan skolan använda AI?
Fortbildningen AI och skolan närmar sig finalen! I detta projekt har vi funderat massor hur AI kan passa in och vilka verktyg som är lämpliga

Framtidsbygget – kompetensutveckling för barnets bästa i småbarnspedagogiken
Varje barn har rätt att lära sig. Det slår Barnkonventionen fast och det här jobbar alla i småbarnspedagogiken tillsammans för att säkerställa. I det gemensamma

Språkdusch – odla positiva attityder till det andra inhemska språket
Att lära sig ett språk öppnar många nya dörrar, särskilt i ett tvåspråkigt land som Finland. Det är aldrig för sent att lära sig ett

Vi arbetar hela tiden utifrån frågeställningen om vad som är hållbart lärande
Lärarna ska sporras till nytt lärande så att de i sin tur ska kunna bidra till elevernas lärande. Målsättningen är att det som lärarna lär

Nya projektmedel beviljade!
Denna vår beviljades lärarfortbildningen på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi (CLL) omkring en halv miljon i understöd från Utbildningsstyrelsen. Det här leder till

CLL med på färden då norra Österbotten utarbetat lärstigar för hållbarhet
Hållbarhetsfestivalen var en fortbildningsdag för närmare 700 lärare från norra Österbotten, som dels avslutade projekten Gröna stigen och Gröna färden och dels var startskottet för

Hur kan AI påverka formativ och summativ bedömning
Vilka typer av verktyg vi tar in i klassrummet och hur kan dessa påverka lärande? Den frågan vill utbildningsplanerare Mia Skog uppmana alla lärare

Aktivt Ledarskap
Vintern 2023 startade fortbildningen Aktivt ledarskap inom småbarnspedagogik och förskola med två grupper på två orter, i Vasa och Helsingfors. Under de inledande dagarna blev

Lärarledarskapets många ansikten: hur ser jag på min roll i skolans ekosystem?
Vi lever i en tid där samhället och utbildningssektorn möter en rad olika nya utmaningar och då är det också av yttersta vikt att lärare

Reflektionen från SETT 2024
Denna vecka hade vi den stora förmånen att delta i SETT, där vi deltog i Nordic track 16.4 och i Ledarspåret 17-18.4. Några axplock under

Fokus på barns lärande och välmående
Stiftelsen BMR beviljade 80 000 euro till CLL – fokus på barns lärande och välmående Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne (Stiftelsen BMR) har beviljat 80

Katalogen för fortbildning 2024
Fortbildningskatalogen 2024 är här, läs den online på issuu/centretforlivslandslarande. Katalogen innehåller närmare 20 aktuella fortbildningar för dig som jobbar inom småbarnspedagogik, grundutbildningen och andra stadiet

Nya vindar på utbildningsledarskapsprogram
Det mycket omtyckta utbildningsledarskapsprogrammet som ger rektorsbehörighet vid Centret för livslångt lärande (CLL) avslutades i slutet av förra året med Torbjörn Sandén och Siv Saarukka

SKAPA-finansiering till Åbo Akademi
SKAPA-finansiering till Åbo Akademi Finansieringen på en dryg halv miljon av Svenska kulturfonden möjliggör utveckling av studiestigar för lärare i musik och ordkonst. Konstundervisning ökar
Blogginlägg 2023

Starkare tillsammans – stöd för barnet inom småbarnspedagogiken
Hur inkluderande är vår verksamhet? Finns det något vi behöver utveckla i vårt sätt att kommunicera kring barnen och deras behov av stöd? Hurdan

En sund arbetsmiljö är grunden för en framgångsrik organisation
En sund arbetsmiljö är grunden för en framgångsrik organisation I augusti återvände många av oss till sina arbetsplatser. Någon kanske började på en ny arbetsplats

Plats för fler – jämlikhet i småbarnspedagogiken
Vi utgår ofta ifrån att alla vill bemöta alla barn på ett likvärdigt sätt, men forskning visar att omedvetna stereotypa förväntningar och beteenden som baserar

Bärkraft – hållbar verksamhetskultur inom småbarnspedagogik och förskola
Fortbildningen Bärkraft har haft som mål att stöda personalgrupper inom småbarnspedagogik och förskola att skapa en hållbar verksamhetskultur som ökar välbefinnandet och stärker resiliensen hos

Årets utvecklare av positiv arbetsmiljö finns på CLL
Camilla Forsberg, fortbildningschef och t.f. vicedirektör vid Centret för livslångt lärande tilldelades under Åbo Akademis läsårsöppning utmärkelsen Årets utvecklare av en positiv arbetsmiljö. Utmärkelsen delas

Danmark – med det lilla barnets lärande i centrum
De första dagarna i maj hade vi förmånen att med stöd av Erasmus+ genomföra en jobbskuggningsresa till Köpenhamn. Vi besökte sex olika organisationer som på

Digikreativa klassrum – behövs de?
Vad är digikreativt lärande? Hur gör man film på en IPad? Låter självrättande prov som en bra idé? Fortbildningen Mediaverkstaden ger nu ut en handbok

Bygga upp en blomstrande bedömningskultur
En oro för att den gamla praxisen inte mer räcker till, brister i den allmänna bedömningskompetensen och en läroplan som kräver nytänk när det gäller

Grunden till välbefinnande i skolan ligger i goda relationer
Fortbildningen Hälsa för lärande-lärande för hälsa, som pågått under läsåret 2022–2023, har lyft fram sambandet mellan elevers och studerandes hälsa och lärande. Fortbildningens främsta mål

To conference eller unconference – det är frågan universitetet bör ställa sig
Att arrangera konferenser och olika evenemang med vetenskaplig inramning är verksamhet som ofta beaktas falla inom det så kallade tredje uppdraget för universitet, det vill

Hur göra musik tillsammans med barn?
Musicera mera är ett projekt som förmedlar musikinspiration åt såväl barn som pedagoger inom småbarnspedagogiken. Barnen lär sig mer om musik och de vuxna

Språklandskap berättar om mångfalden
Stanna upp för en stund och fundera: Vilka språk ser du omkring dig i din egen daghems- eller skolmiljö? Vilket innehåll på dessa språk observerar

Underlätta pedagogisk dokumentation genom digitala verktyg
Inom småbarnspedagogiken betonas den pedagogiska dokumentationen som en viktig arbetsmetod när det kommer till planering, genomförande, utvärdering och utveckling av verksamheten. Idag förväntas personalen inom

Alla små steg blir i längden det som gör verklig skillnad
”Det viktigaste att tänka på när man vill utveckla arbetssätt är att ta det i små steg. Varje litet steg i en positiv utveckling

Meningen med livet är att skapa mening i livet
Hur kan man i skolan jobba mot ett hårdnande samhällsklimat? Hur kan man stöda eleverna att forma sin egen identitet och samtidigt bli trygga i

Webbaserad Språkglädje
Webbaserad språkglädje – vad har vi lärt oss? – Hur kan man stöda språkutvecklingen hos barn som har ett annat hemspråk än svenska? – Hur

Trygghet, samhörighet och respekt
“Inget barn vill vara ensamt.” “Ingen elev ska behöva gå osedd genom en skoldag” … det säger skolpsykolog Sofia Hedman från Nykarleby. Sofia Hedman har
Blogginlägg 2022

Analysen är första steget i skolutvecklingen
Hållbarhet, välmående, jämställdhet och kvalitet. Det är många aspekter att ta i beaktan när vi vill förbättra skolan. Rätt metoder sparar tid – men hur

Utbildning av kommunikationsmentorer
16.9.2022: Kommunikation, hållbar arbetsmiljö, kontakten mellan hemmet och skolan

Om tydligt ledarskap inom småbarnsped. och förskola
23.6.2022: Ledarskap, Småbarnspedagogik och förskola och teamhandledning

Stjärnklart 2.0 – reflektioner om empati och tolerans
21.6.2022: Småbarnspedagogik, socioemotionell utveckling och kollegialt lärande

Pedagogisk forskning i Norden – konferens i Reykjavik
16.6.2022: Pedagogisk forskning, Island och forskningsnätverk

Läropussel 2.0 med fokus på lärområden
10.6.2022: Lärområden, småbarnspedagogik och pedagogisk verksamhet

Pedagogisk (digital) dokumentation?
8.6.2022: Pedagogisk dokumentation, småbarnspedagogik och förskola och filmprojekt

Skapa film för och i undervisningen
27.5.2022: Film i undervisningen, ljussättning och mediaproduktion

Materialpaket: Kan vi inspirera med hållbarhet?
9.5.2022: Materialpaket, hållbarhetsarbete och grundläggande utbildning

Läropussel 2.0 – Hur skapa målstyrd verksamhet
12.4.2022: Småbarnspedagogik, målstyrning, barns delaktighet

Mediaverkstaden – kreativa arbetssätt med bild och ljud
6.4.2022: Kreativa arbetssätt med bild och ljud, grundläggande utbildning och synliggörande av lärprocesser

Kaskad – materialpaket för bedömningsdiskussioner
30.3.2022: Materialpaket, bedömning och grundläggande utbildning

Plats för fler – om jämställdhets- och sexualfostran
21.2.2022: Jämställdhets- och sexualfostran, småbarnspedagogik
Blogginlägg 2021

Välbefinnande som ledord – om resiliens i skolan
27.12.2021: Välbefinnande, resiliens och förändringsarbete

Framtidens småbarnspedagogik – självsäkerhet som ledare
21.12.2021: Småbarnspedagogik, ledarskap och utvecklingsprocesser

Elevagenter: Material för elevdelaktighet
22.11.2021: Elevdelaktighet, inspirationsmaterial och tutorlärare

Musicera Mera – hitta glädjen i musiken
27.8.2021: Musikundervisning, småbarnspedagogik och gemenskap

På spåret – Om likvärdig och jämlik undervisning
17.6.2021: Barn i behov av stöd, jämlikhet och begåvade barn

Stjärnklart 2.0 – Litteraturpaket för socioemotionell kompetens
9.8.2021: Socioemotionell kompetens, barnlitteratur och kreativa arbetssätt

Materialpaket: I berättelsen finns magin
17.6.2021: Läsinspiration, berättande och multimodalt lärande

Materialtips: Vi utvecklar bedömning tillsammans
9.6.2021: Bedömning, läroplan och planeringsverktyg

Materialpaket: Digitalisering och nylitteracitet
10.6.2021: Digitalisering, digital baskompetens och jämlikhet

DigiPep – digitalt självförtroende inom småbarnspedagogiken
4.3.2021: Digitala verktyg, digital vardagskompetens, småbarnspedagogiskt stödmaterial

I trygga händer – förebyggande av sexualbrott
20.1.2021: Jämställdhet, förebyggande av sexualbrott och trakasserier

Mot framtiden – konkretisera hållbarheten
14.1.2021: Hållbarhet, verksamhetsstrukturer och förändring

Slöjdens magi – undervisningspraxis i slöjd
8.1.2021: Slöjdundervisning, samlärarskap och kontinuitet
Blogginlägg2020

Styrka, glädje och medkänsla – positiv psykologi i skola och undervisning
19.12.2020: Välbefinnande, grundläggande utbildning och positiv psykologi

Stjärnklart – socioemotionellt utvecklingsarbete
11.12.2020: Socioemotionell, styrkebaserad utveckling inom småbarnspedagogiken

Tutorutbildning för lärare inom småbarnspedagogiken
8.4.2020: Kollegialt lärande, gemensam verksamhetmhetskultur med tutorlärare

Må bra tillsammans – Mobbningsprevention
17.4.2020: Mobbningsprevention, Modeller för välbefinnande, trivsam skolmiljö

Framtidsdalen – mötesplatsen för innovativt ledarskap
31.8.2020: Ledarskap, skolutveckling och samarbete

Hållbarhet som ledord #denbästaskolan
9.6.2020: Hållbarhet, grundläggande utbildning och välbefinnande

Läropussel – reflektioner
29.1.2020: Planen för småbarnspedagogik och förskolans läroplan, kollegialt lärande och pedagogisk dokumentation

Rapport från Ledarforum – småbarnspedagogik och förskola
8.1.2020: Ledarforum, småbarnspedagogik och förskola och casehandledning











