Reflektioner från SETT 2024

Denna vecka hade vi den stora förmånen att delta i SETT,
där vi deltog i Nordic track 16.4 och i Ledarspåret 17-18.4.

Några axplock under dagarna

• Neil Selwyn’s keynote betonade behovet av en mogen och eftertänksam debatt om den digitala skolutvecklingen, där vi utforskar komplexa frågor från olika perspektiv, bortom polarisering och känslor. Han talade varmt för lokala lösningar för den digitala lärstigarna på grund av de stora skillnaderna i ekosystem och kontexten kommunerna emellan samt att den mest gynnsamma fortbildningen är att skapa delningsträffar för lärare, eftersom lärare vill höra hur andra lärare jobbar med digital teknik.

• Kaisa Vuorinen höll en aktiv och inspirerande föreläsning i positiv pedagogik, där hon genom sin glädjespridande föreläsarteknik fick alla deltagare i den välfyllda salen att må bra och känna sig sedda. Att allt avslutades med att alla deltagare aktiverades i en euforisk kuldans som kändes helt naturlig säger väl en hel del om hennes inspirationsförmåga. #Seethegood!

• Klas Hallberg gav oss en verklig energiboost och träning i skrattmusklerna och påminde oss om betydelsen av hur vi använder språket för att skapa attraktiva framtidsvisioner för skolan. Vi behöver även hålla Beginners Mind i våra processer i skolan, där vi vågar ifrågasätta gamla traditioner och ogenomtänkta beslut.

• Linda Mannila fanns på mångas läppar under dagarna och intresset för höra hennes tankar kring AI-litteracitet och Ailit-projektet var stort. Även om vi känner Linda väl är det alltid lika inspirerande att lyssna och Lindas enorma kunskap i bägge länders kontext är imponerande. Linda medverkade i flera programpunkter under SETT.

• Elaine Eksvärd från Snacka Snyggt Ab underströk bland annat vikten av att förvalta alla kollegors energikapital på jobbet genom att ställa de viktiga frågorna i rätt ordning åt varandra: 1. Hur mår du? 2. Hur går det? Vi fick även ta del av roliga skyltars betydelse i vardagen. Tusen tack för din ärliga, personliga berättelse – även den berörde oss alla.

• Camilla Askebäck Diaz och Lisa Eriksson diskuterade AI-beredskap och vikten av lärares kompetens och tydliga riktlinjer. Samma behov ser även vi i vår kontext, men det är tryggande att se att tankarna går väldigt mycket i samma banor. Priset för veckans snyggaste slides går dessutom till Camilla och Lisa!

• Vi vill speciellt tacka RISE Livslångt Lärande för inbjudan till After SETT Mingel på deras kontor och för alla värdefulla diskussioner kring framtidsarbete och transformation inom utbildning. Stort tack till Kristina Björn, Lotta Fransson, Micke Kring, Sandra Wissting & Johanna Redelius för värmen i värdskapet. Vi ser framemot kommande samarbeten!

Det är alltid intressant att se nationella diskussioner ur perspektivet av en utlänning. En del diskussioner känner vi igen väldigt väl medan andra känns mer främmande. Konkret kan vi finländare känna oss trygga med att vi har en robust struktur av styrdokument med lång livslängd inom utbildning som inte revideras utan stor eftertänksamhet, men samtidigt har vi gemensamma utmaningar som vi behöver tackla.Trots att vi har en tydlig styrning och förväntan på vad eleven ska kunna och vad läraren borde jobba med när det kommer till verktyg, finns det ingen tydlig styrning på övriga parter i styrkedjan.
För att lyckad implementering ska ske behöver även rektorer och bildningsledningen äga en aktiv roll i processen.
I Sverige efterlyses denna styrning, och det kunde vi även fundera på i Finland.

AI var på mångas läppar och även där ser vi många likheter i hur vi tänker framöver. Ett speciellt tack till Micke Kring (RISE) och Johan Falk (Skolverket) för att vi fick bolla tankar med er! Som vi konstaterade är de nordiska länderna väldigt små i den globala AI-marknaden och samarbete behövs.

Stort tack till alla talare och deltagare för en inspirerande och tankeväckande mässa! Vi ser fram emot att använda dessa insikter för att fortsätta att växa och bidra till en positiv utveckling framöver. 🚀

Porträttfoto

//Småtrötta men inspirerade reshälsningar från Rolle & Jonte