Skolresurs julkalender 2023

Varför får inte hackspettar hjärnskakning av att trumma på träd?

Julkalendern Artdetektiven utforskar under vardagarna i december 15 finländska arters spännande egenskaper genom en inledande gåta följt av en PowerPoint med mer information om arten. Målgruppen är elever i åk 5–9, men även yngre elever och äldre studerande/vuxna får såklart ta del av innehållet.

Hur hittas julkalendern? Ingångssidan hittas bakom länken. På ingångssidan kommer man med ett klick på dagens datum till gåtan och PowerPointen. Luckorna är fristående, så du kan hoppa på när som helst och kolla i vilken ordning du vill. Materialet är inte heller bundet till julen, så det kan också användas andra tider på året.

Är du lärare? I Skolresurs materialbank finns också en lärarhandledning som närmare förklarar hur man kan använda kalendern i undervisningen (klicka här för att komma dit direkt).

Pärmibild för Skolresurs julkalender 2023.