Stipendium för utbytesstudier i SoleGRANT

När du har blivit beviljad utbytesplats (efter ansökan i SoleMOVE), kan du lämna in en ansökan för ett stipendium via SoleGRANT.

Om Åbo Akademi beviljar en studerande en utbytesplats, är studenten automatiskt berättigad till ett stipendium. För att kunna betala ut stipendiet, måste följande instruktioner följas:

1. Ta emot platsen i SoleMOVE efter att vi har kontaktat dej.
  2. Fyll i SoleGRANT senast 31.5 om du ska på hösten på utbyte, om du ska på vårterminen är din deadline 31.10.
  3. Om du ska åka på ett Erasmus+, Coimbra (SEMP), eller CHARM utbyte, bör du göra ett Erasmus+ OLS språktest; följ instruktionerna du får per e-post.
  4. Närvaroanmäl dej vid ÅA i god tid.

OBS! Du som åker via Nordplus!

Om du kommer att åka via följande Nordplus nätverk ska du INTE SÖKA om stipendium i SoleGRANT. Du får stipendium av en annan högskola; du får instruktioner om detta av Nordplus-koordinatorn eller ämnets kontaktperson.

• Bildkonst
  • Filosofi
  • Fiska
  • Informationsvetenskap
  • Lärarutbildning (NNTE),
  • Lärarutbildning i Norden
  • Nordic Early Literacy
  • Psykologi
  • Slöjdpedagogik
  • Teologi
  • Volda

Åker du på utbyte inom följande nätverk?

Om du kommer att åka på utbyte inom de följande nätverk, bör du ansöka om ett Erasmus+ stipendium i SoleGRANT. Välj Erasmus+ Category 1 när du ansöker om ditt stipendium.

• Biologi
  • Folkloristik
  • Historia
  • NORDLYS
  • NOREK (Företagsekonomi)
  • NORDLIKS
  • NORDTEK
  • Statskunskap/Offentligt ledarskap

Hur fyller jag i SoleGRANT?

1. Logga in på SoleMOVE saas.solenovo.fi/solemove/
  2. Öppna SoleGRANT; ikonen finns på sidans övre kant.
  3. Klicka Create new application; där finns ett alternativ att välja från.
  4. Fyll i ditt personskyddssignum. Kontrollera informationen i fliken Personal data (municipality of taxation = beskattningskommun)
  5. I fliken Exchange/placement information ska du korrigera din verkliga utbytestid. De datum som nu är där kommer från din utbytesansökan – och du vet kanske noggrannare i detta skede hur det de facto blir. Du som får Erasmus+ stipendium måste vara extra noga med datumen – om du fyller i mycket fel, kan det hända att du måste betala tillbaka efter utbytet (eftersom stipendiet räknas ut för varje dag du är på utbyte, inte hela månader) – och det är inte kul för varken dej eller oss!
  6. Fyll i dina bankuppgifter under Grant information (IBAN och BIC)
    – Kontrollera att datumet är det samma som i den föregående fliken
    – Permanent adress är en permanent adress för dej i Finland; egen eller föräldrars. Behövs för stipendieutbetalningen.
    – Välj rätt Grant type, enligt ditt utbytesprogram. Läs noga instruktionerna som är ovanför blanketten i fliken Grant information!
    – Du behöver inte fylla i en summa; bara klicka ”Calculate”. Om det ändå inte fungerar, hittar du summorna här
    – Välj även rätt alternativ under Purpose of the grant.
    – Kontrollera att du har klickat i alla små rutor för godkännande (2 st).
  7. Skicka in blanketten för behandling under fliken ”Acceptance”.

När din ansökan har behandlats får du e-post om detta och du ser stipendiebeslutet under fliken Decisions. Du får vid behov ännu utprintat ett stipendiebevis under fliken Enclosures.

Uppdaterad 5.3.2024