Information och material hittas under respektive konferens:
Barn med posttraumatiskt stressyndrom. Barn som upplevt en svår flykt från hemlandet eller som mött rasism i det nya landet kan utveckla posttraumatiskt stressyndrom men med väldigt olika symptom. Hur kan vi som jobbar med barn identifiera och agera på rätt sätt för att stöda barnet?
Traumapsykolog Frida Johansson Metso, Flyktingkompetens.se (SVE).
Video: Barns reaktioner på svåra händelser (på svenska, textad till tre språk).
Material: Barns reaktioner på svåra händelser (PDF).
Föräldrasamverkan
Föräldrasamverkan genom Mindspring. För att alla barn ska ha samma möjligheter är det viktigt att deras föräldrar kan hjälpa dem att klara sig i det nya samhället. För att kunna göra detta behöver föräldrarna i sin tur stöd och vägledning. Därför presenterar vi den danska modellen för peer to peer coaching ”MindSpring”.
MindSpring konsulent, Tove Madsen, Dansk flyktinghjälp (DAN).
Video: Parent collaboration based on MindSpring, a tool for parental support and collaboration (in English, subtitles in three languages).
Material: Parent collaboration based on MindSpring, a tool for parental support and collaboration. (PDF)
Systemiska orättvisor
Systemiska orättvisor, brister på flexibilitet i småbarnspedagogik, grundläggande utbildning och fritidsverksamhet. Barn som kommer från tredje land klarar sig statistiskt sämre i skolan än barn födda i Finland, något som framkommer exempelvis i Pisa-undersökningarna. En förklaring till detta kan vara att finländska barn trivs bättre och lär sig mer i de system vi byggt upp kring och i småbarnspedagogik, grundläggande utbildning och fritidsverksamhet. Men vilka är de hinder som förhindrar barn från tredje land att lyckas?
Associate Professor Emmanuel Acquah, Åbo Akademi (FIN).
Video: Hedgehogs or Foxes? In Pursuit of Educational Equity (in English, subtitles in three languages).
Material: Hedgehogs or Foxes? In Pursuit of Educational Equit (PDF).
Systemiska orättvisor
Usko itseäsi
Raghad esittää omista kokemuksistaan: “Minulle sanottiin, että suomen kieli on vaikea ja on mahdotonta päästä AMK:oon, opin suomea vuoden sisällä ja tällä hetkellä olen toisen vuoden medianomi opiskelija ja aktiivinen Monikulttuurityö Mimosassa. Mikään ei voi tulla esteeksi hänelle, jolla on suuri tavoite.”
Raghad Mshaweh, Monikulttuurikeskus Mimosa ry ja opiskelija.
Video: Usko itseäsi (suomenkielinen, tekstitetty kolmella kielellä).
Material: Suomi: Usko itseäsi, svenska: Tro på dig själv- sammanfattning, english: Believe in yourself. (PDF)
Traumatiserade barn:
Työkaluja ammattilaisten tueksi pakolaisperheiden kohtaamiseen.
Sonja Sahla esittelee kolme PALOMA2-hankkeessa pilotoitua työkalua, jotka soveltuvat ammattilaisten avuksi pakolaistaustaisten perheiden tukemiseen eri sektoreilla. Hän esittelee Perhe yhtenäiseksi-perheterapeuttista tukea lapsiperheille- mallia, Kulttuurisensitiivinen vanhemmuuden haastattelu-menetelmää sekä PALOMA-koulutusta.
Sonja Sahla, sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri asiantuntija (TYKS). Pakolaisten mielenterveystyön osaamiskeskus (PALOMA-osaamiskeskus)/ PALOMA2-hanke.
Material: Suomi: Työkaluja ammattilaisten tueksi pakolaisperheiden kohtaamiseen, svenska: Verktyg som stöd för professionella som kommer i kontakt med familjer med flyktingbakgrund, english: Support tools for professionals working with families with refugee background. (PDF)
Föräldrasamverkan:
Föräldrar som villkorad resurs – om uppväxtvillkor och drömmar om framtiden i en segregerad stad.
Magnus har i sin forskning ägnat sig åt frågor om välfärdsstatens förutsättningar och förändringar i en tid präglad av tilltagande marknadsorientering och internationell migration. I sin föreläsning tar han avstamp i forskning om föräldrars och barns sociala villkor i ett ekonomiskt och etniskt polariserat stadslandskap, och ett Sverige i förändring, som spänner över två decennier.
Magnus Dahlstedt, professor i socialt arbete, Linköpings universitet.
Video: Föräldrar som villkorad resurs – om uppväxtvillkor och drömmar om framtiden i en segregerad stad (på svenska, textad till tre språk).
Material: Svenska: Föräldrar som villkorad resurs – om uppväxtvillkor och drömmar om framtiden i en segregerad stad, suomi: Vanhemmat ehdollisena resurssina – kasvamisen ehdoista ja tulevaisuuden unelmista jaetussa kaupungissa- Yhteenveto. (PDF)
Svenska, Suomi: Flyktingens väg till kommunen-utbildningen, Navigator 2.0 – projektet (PDF).
Minna Savolainen & Liselott Sundbäck
Suomi: PALOMA-osaamiskeskus (PDF)
Svenska: PALOMA-kompetenscenter (PDF)
Sonja Sahla
Svenska: Granimodellen – avgiftsfria hobbyer för alla grundskolelever (PDF)
Taru Ikäheimonen
Suomi: Buddyschool (PDF)
Leeni Siikaniemi, Seija Pekkarinen & Piia Saario
Systemiska orättvisor
Pedagogik för social rättvisa: från att förstå de Andra till att bekämpa orättvisor.
Presentationen fokuserar på hur vi kan vända blicken från att förstå de vi uppfattar som olika, till att granska normerna som skapar den Andre, samt placerar oss i ojämlika positioner i samhället. Ida Hummelstedt går igenom varför goda intentioner och välmenande integrations- eller mångkulturinsatser inte alltid räcker, samt vad en pedagogik för social rättvisa innebär, och hur pedagoger och personer som arbetar med integration kan använda sig av ett normkritiskt förhållningssätt i sitt arbete för att stöda jämlika möjligheter för alla.
Ida Hummelstedt, PeD, Helsingfors universitet.
Video: Pedagogik för social rättvisa – Ida Hummelstedt (på svenska, textad till tre språk).
Material: Pedagogik för social rättvisa: från att förstå de Andra till att bekämpa orättvisor (PDF).
Föräldrasamverkan
The MindSpring project – evaluation of a peer-to-peer group program for refugees.
MindSpring is a peer-to-peer program for refugees focusing on stress, trauma and life in exile. The program runs in Holland, Belgium, and most of Scandinavia. Through two mixed methods research projects the feasibility, acceptability and outcome of MindSpring has been evaluated. The results of these projects will be presented alongside challenges and lessons learned.
Charlotte Sonne, Md, PHD, Competence Center for Transcultural Psychiatry (CTP), Denmark.
Video: The MindSpring project – evaluation of a peer-to-peer group program for refugees (in English, subtitles in three languages).
Material: The MindSpring project – evaluation of a peer-to-peer group program for refugees, (PDF).
Traumatiserade barn
The Neurosequential Model – making everyday life easier for the child and the helper.
Trauma and stressful life events affect children’s development and functioning. Persistent, unpredictable and uncontrollable stress may lead to frequent activation of the child’s stress response system. If a child is overwhelmed or dysregulated, it will interfere with the child’s development and you may find the child less available for contact or challenging to help. Recent knowledge about brain development and functioning is helpful in understanding more about why this is so and what can be done to make everyday life easier for the child – and the helper. Kaja Næss Johannessen will use Dr Bruce Perry’s Neurosequential Model to shed light on the topic.
Kaja Næss Johannessen, NKS Østbytunet Center for Treatment and Professional Development, Norway.
Video: The Neurosequential Model – making everyday life easier for the child and the helper (in English, subtitles in three languages).
Material: The Neurosequential Model – making everyday life easier for the child and the helper, (PDF).
Presentationer av nya projekt:
Hjälp med läxor genom bemötand (PDF).
Pia Wikholm, SOS barnbyar.
HITTA RÄTT-Digital servicehandledningstjänst (PDF).
Karolina Asén, Riika Leppinen, Luckan UngInfo.
NÄKTERGALEN (PDF).
Richard Backman, Helsingfors universitet.
Presentation av arbetet i Stig in2-projektets utvecklingsprocesser:
Stig in2-processerna (PDF)
Anna Pensar-Kuivamäki, Julia Qesteri & Carina Gräsbeck.