Vasa InnoCare – digitala innovationer kring välfärdsteknologi

• Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) samt medverkande partners
  • Budget

159 436 euro

Projektets mål är att skapa en regional innovationsmiljö inom digital teknologi för vård-och omsorgssektorn i Österbotten. Projektet har i en samskapande process med intressenter stegvis utvecklat, testat och utvärderat innovativa tillämpningar inom hälsorobotik och Virtual Reality (VR). Projektet består av två utvecklingsmiljöer (Experience Lab, Campus Alere) samt piloteringspunkter på fältet. Den samskapande modellen som utvecklas bygger nätverk mellan forskare, lärare, yrkesutövare och patienter. Projektet tillför nya innovativa tillämpningar till fältet, rekommendationer för god praxis för digital teknologi samt en utvecklad samskapandemodell.

Projekteteamet för projektet Innocare

Ett virtuellt hem. Innocare Roboten pepper håller fram en iPad åt en kvinna Roboten pepper InnoCare

Susanne Hägglund

Koordinator för forskningsprojekt