Political dynamics of the cultural sector (POLYCUL)

1.10.2020–1.7.2024

Projektägare

OsloMet

Övriga projektparter

• Åbo Akademi
  • Finansiär

• Norges forskningsråd
  • Ämnet informationsvetenskap deltar i forskningsprojektet som finansieras av Norges forskningsråd och koordineras av OsloMet. Informationsvetenskapens ansvar är studien om det nya centrumbiblioteket Ode i Helsingfors och om beslutfattningsprocessen i samband med planering och förverkligande av biblioteket.

De senaste årtiondena har bibliotek börjat uppmärksammas som en demokratisk plats. Detta fokus på biblioteken återspeglar sig i större investeringar, såsom de nya huvudbiblioteken i Helsingfors och Oslo. Det nya biblioteket Ode i Helsingfors öppnade 2018 och det nya biblioteket i Oslo invigdes i juni 2020. I båda städerna har planeringsprocessen pågått i flera årtionden och genomgått flera projektfaser. I studien undersöks beslutsprocessen anknuten till realiseringen av projekten, från 1980-talet fram till idag, med underlag från olika dokumentstudier och intervjuer med involverade aktörer.

Eeva-Liisa Eskola

Universitetslektor

i informationsvetenskap

Handelshögskolan