Nationellt kompetenskluster inom gasbranschen och fördjupning av forskningen

1.1.2017–31.12.2018

Projektägare

Åbo Akademi, Energitekniken vid fakulteten för naturvetenskap och teknik (FNT) och Centret för livslångt lärande

Övriga projektparter

• Vasa universitet
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Finansiär

• Österbottens Förbund
  • Vasa Stad
  • VASEK
  • Budget

450 000 euro

Åbo Akademis del av budgeten

250 490 euro (56%)

Projektets (Gas CoE) övergripande mål är att förstärka regionens gasrelaterade utbildnings-, utvecklings-, demonstrations- och forskningsverksamhet, speciellt inom områden som stöder industrins verksamhet för att verksamheten i regionen skall förstärkas till ett nationellt kompetenskluster inom gasbranschen.

Projektet är den första åtgärden av många som på sikt leder till uppbyggande av en unik FoUI miljö och –expertis i Vasaregionen. Efter projektet föreligger tillgång till en ny typ av infrastruktur som byggts upp i både Technobotnia och VEBIC, som står till förfogande för studerande, forskande-, undervisande och labbpersonal vid regionens samtliga högskolor och universitet samt regionens företag via de tjänster, expertis och utrustning som erbjuds.

Tillbaka till projektsidan

Margareta Björklund-Sänkiaho

i energiteknik

Laboratoriet för energiteknik