Ett regionalt ekosystem för kontinuerligt lärande i Egentliga Finland

• Linnasmäen opisto
  • Finansiär

• Mellersta Finlands ELY-central (Europeiska socialfonden
  • Målsättning 4.2. Ny kompetens i arbetslivet)
  • Projektets målsättning är att skapa ett regionalt ekosystem och utveckla servicestigar för kontinuerligt lärande samt säkra tillgången till prognostiserings- och vägledningstjänster och -information på både finska och svenska i Egentliga Finland.
    Det tvåspråkiga projektet riktar sig till alla utbildningsanordnare på tredje stadiet, inom andra stadiets yrkesutbildning och fria bildningen. Målsättningen är att få med alla utbildningsaktörer i ett gemensamt ekosystem för kontinuerligt lärande i syfte att arbeta fram en strategi för kontinuerligt lärande, samt att sprida och implementera nya modeller och bästa praxis för kontinuerligt lärande.
    Åbo Akademi koordinerar arbetspaketet AP8: En svenskspråkig servicestig för kontinuerligt lärande och deltar även i arbetspaketen AP2, AP3 och AP7.

Innehåll:
    Arbetspaket 1: Arbetslivsrelevans, livskraft och sysselsättning
    Arbetspaket 2: Utnyttjande av prognostiseringsinformation för utbildningsplanering av kontinuerligt lärande
    Arbetspaket 3: Väglednings- och stödtjänster inom kontinuerligt lärande
    Arbetspaket 4: Fria bildningen som serviceproducent av kontinuerligt lärande
    Arbetspaket 5: Yrkesutbildningen som serviceproducent av kontinuerligt lärande
    Arbetspaket 6: Högskolor som serviceproducenter av kontinuerligt lärande
    Arbetspaket 7: En svenskspråkig servicestig för kontinuerligt lärande
    Arbetspaket 8. Ett svenskspråkigt ekosystem för kontinuerligt lärande i Åboland

Mona Riska (Ansvarig forskare)

Utbildningschef

Centret för livslångt lärande