Skriv här det du söker efter!

Artificiell intelligens i skolan, Artisan

Artificiell intelligens i skolan, Artisan

Time:

1.5.2019–31.12.2021

Coordinator/main contractor:

Åbo Akademi

Project partners/subcontractors:

  • Experience Lab (FPV)
  • Novia
  • Vasa Övningsskola
  • Financiers:

  • Högskolestiftelsen i Österbotten
  • Budget:

    120 000 euro

    Åbo Akademi University's share of the budget:

    120 000 euro (100%)

    Projektbeskrivning

    Det övergripande syftet med projektet är att öka kunskapen om och förståelsen av hur artificiell intelligens (AI) kan användas inom matematikundervisning och lärande. Ett krav för att ett verktyg ska kunna kallas AI-baserat är att det är anpassningsbart eller adaptivt. Några exempel på AI-verktyg för skolbruk är adaptiva läromedel som erbjuder anpassat innehåll, dialogbaserade intelligenta tutorer som ger automatisk feedback i form av t.ex. stöttning och beröm, verktyg för automatisk bedömning samt sociala robotar som kan programmeras, förses med mjukvara, och fungera både som lärare och elev.

    Projektet kartlägger olika AI-baserade verktyg för lärande i matematik och studerar även hur lärare ser på värdet hos olika digitala resurser och hur de förhåller sig till möjligheterna och riskerna med verktyg som baserar sig på AI. Projektet bygger också vidare på den erfarenhet som Experience Lab har kring elev-robot interaktion och utvärderar hur en social robot kan ge mervärde i matematikklassrummet.

     

    Resultat

    Projektet har hittills resulterat i följande tre viktiga milstolpar,

    1. Webenkät kring digitala och AI-verktyg i matematik undervisningen besvarad av 88 svenska och finska matematiklärare i Finland. Resultaten analyseras hösten 2021.
    2. Pilotering av det adaptiva, digitala matematikverktyget ViLLE i Korsholms högstadium och Vasa Övningsskola under hösten 2020. Datainsamling, lärarerfarenheter och elevintervjuer är utförda under våren 2021.
    3. Utredning med användingen av sociala robotar inom matematikundervisningen. Till följd av utredningen införskaffades en social robot (NAO från Softbanks). Roboten finns placerad vid Experience Lab. Denna del har fått sin fortsättning i projektet Sociala robotar i matematikundervisningen (SoRoMa) 

    Projeketet har gett en god bild av nuläget gällande digitala verktyg inom matematik undervisningen och matematiklärares rädslor och förhoppningar kring framtida AI verktyg. I samband med klassrumsförsöken översattes valda delar av matematikuppgifterna i ViLLE från finska till svenska.

    Projektet har lett till ett fördjupat samarbete mellan lärarutbildningen vid Åbo Akademi, Vasa Övningskola, Novia och Experience Lab.

    Medarbetare

    Kirsti Hemmi, Åbo Akademi, FPV
    Mats Braskén, Åbo Akademi, FPV
    Hanna Viitala, Åbo Akademi, FPV
    Sören Andersson, Åbo Akademi, FPV, Experience Lab
    Mattias Wingren, Åbo Akademi ,FPV, Experience Lab
    Ray Pörn, Novia, Teknik och sjöfart
    Anna Wulff, Vasa Övningskola
    Anne-Marie Kronholm, Vasa Övningskola
    Emma Sandelin, Korsholms Högstadium

     

     

     

    Kontakta oss

    Ann-Sofi Röj-Lindberg

    Forskningsledare 

    i de matematiska ämnenas didaktik

    Pedagogik

    Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier

    Mats Braskén

    Universitetslektor 

    i fysikens didaktik

    Pedagogik

    Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier

    Sören Andersson

    Laboratorieingenjör 

    Laboratorietekniker

    Experience Lab

    Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier