Sociala robotar i matematikundervisningen, SoRoMa

• Budget

30 000 euro

Projektbeskrivning

Framtidsforskare anser att sociala robotar i allt högre grad kommer att vara närvarande i både skola och samhälle. Trots att sociala robotar har rönt mycket uppmärksamhet i service- och vårdsammanhang, är deras potential inom undervisning ett nytt och ännu ganska outforskat område. För att identifiera möjliga användningsområden för sociala robotar i skolvärlden, krävs studier som belyser både utmaningar och möjligheter i en lärandesituation.

Syftet med projektet är att fördjupa insikterna i hur sociala robotar kan utnyttjas inom skolmatematisk praktik. Projektet bygger vidare på forskningsgruppens erfarenheter av projektet Artisan, i ett när samarbete med robotik- och interaktionsforskare vid Experience Lab (ÅA) och forskare inom datalogiskt tänkande i skolmatematiken vid Uppsala Universitet. Interaktionsstudier med sociala robotar och elever i en gemensam lärandesituation erbjuder unika möjligheter att studera matematiklärandet. Vårt syfte är att ingående studera och operationalisera elevens kommunikation i elev-robot interaktionen, fånga och synliggöra behovet av stöttning och feedback inom matematikundervisningen.

Målet för projektet är att ta fram både teoretisk och praktisk kunskap kring elev-robot relationen i skolmatematisk praktik. Det teoretiska bidraget är en fördjupad förståelse för hur man designar en elev-robotinteraktion för att stöda lärande. Det praktiska bidraget är att utveckla och utvärdera matematikaktiviteter och övningar utgående från detta perspektiv.

Medarbetare

Ann-Sofi Röj-Lindberg, Åbo Akademi, FPV
    Mats Braskén, Åbo Akademi, FPV
    Ray Pörn, Novia, Teknik och sjöfart