Kirjoita tähän hakemasi!

IT-apua

IT-apua

Tältä sivulta löydät apua tietokoneongelmiin, jos et pysty kirjautumaan intraan.

 

Åbo Akademi on ottanut käyttöön vuosittaisen tietoturvatestin. Rehtorin päätöksellä testin suorittaminen on pakollista kaikille, joilla on käyttäjätunnus Åbo Akademin järjestelmässä. Jos et suorita testiä tilisi lukitaan.

Avataksesi lukitun tilisi on sinun suoritettava tietoturvatesti osoitteessa infosecmoodle.abo.fi. Voit kirjautua testiin vaikka tilisi muuten olisikin lukittu. Kirjaudu sivulle käyttämällä lyhyttä käyttäjätunnustasi ja tavallista ÅA-salasanaasi. Huomaa, että tullaksesi hyväksytyksi sinun on suoritettava kaikki kokeen osat. Huomaa myös, että sinun on vaihdettava salasanasi, jos tilisi on ollut lukittuna.

Åbo Akademi käyttää MFA:ta joissain palveluissa, mm. Microsoftin pilvipalvelut (Teams, Office-ohjelmistot ja intranet).

Sinulla on oltava Android-puhelin/tabletti tai iPhone/iPad ottaaksesi MFA:n käyttöön ÅA-käyttäjätililläsi. Rekisteröinti tapahtuu, kun ensimmäistä kertaa yrität kirjautua mihin tahansa näistä palveluista.

Jos olet unohtanut salasanasi voit luoda uuden salasanan kirjautumalla SelfService-palveluun verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Tee näin:

  1. Siirry selaimellasi sivulle selfservice.abo.fi.
  2. Kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella SelfService-palveluun klikkaamalla Kirjaudu-nappia ruudussa Kirjaudu Suomi.fi-palvelun kautta. Jos et pysty kirjautumaan SelfService-palveluun Suomi.fi-palvelun kautta, ota yhteyttä Helpdeskiin.
  3. Kirjauduttuasi SelfService-palveluun klikkaa ikonia Vaihda salasanaa ja seuraa sen jälkeen ruudulla olevia ohjeita.

Voit vaihtaa salasanasi kirjautumalla SelfService-palveluun.

Tee näin:

  1. Siirry selaimellasi sivulle selfservice.abo.fi.
  2. Kirjaudu käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi SelfService-palveluun klikkaamalla Kirjaudu-nappia ruudussa Kirjaudu käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
  3. Kirjauduttuasi SelfService-palveluun klikkaa ikonia Vaihda salasanaa ja seuraa sen jälkeen ruudulla olevia ohjeita.

Jos yrittäessäsi kirjautua saat ilmoituksen väärästä salasanasta, vaikka olet aivan varma, että kirjoitit salasanasi oikein, on syy oletettavasti jokin seuraavista.

1. Onko pakollinen tietoturvatesti suorittamatta?

Åbo Akademi on ottanut käyttöön pakollisen vuosittaisen tietoturvatestin. Testin suorittaminen on pakollista kaikille, joilla on käyttäjätunnus Åbo Akademin järjestelmässä. Jos et suorita testiä tilisi lukitaan.

Tilin uudelleen avaamiseksi sinun tulee kirjautua testiin osoitteessa infosecmoodle.abo.fi (käytä lyhyttä käyttäjätunnustasi ja tavallista ÅA-salasanaasi). Huomioi, että sinulla ei ole pääsyä muuhun ÅA-järjestelmään. Tämä tarkoittaa, että joudut suorittamaan testin muulla kuin työkoneellasi (voit käyttää esim. puhelinta tai omaa tietokonetta). Huomaa, että sinun on vaihdettava salasanasi suoritettuasi tietoturvatestin.

2. Onko tiliäsi väärinkäytetty?

Jos ICT-palvelut havaitsee, että ÅA-tiliä väärinkäytetään, ICT-palvelut lukitsee tilin, jotta säästytään enemmältä väärinkäytöltä. Tällaisessa tapauksessa et voi itse vaihtaa tilin salasanaa, vaan sinun on otettava yhteyttä Helpdeskiin asian selvittämiseksi (helpdesk@abo.fi, p. 02 215 4777).

Jos itse epäilet, että tiliäsi on väärinkäytetty kuuluu sinun välittömästi vaihtaa salasanasi SelfService-palvelussa sekä ottaa yhteyttä Helpdeskiin, p. 02 215 4777 tai sähköposti helpdesk@abo.fi.

3. Onko sinulla edelleen yhteys Åbo Akademihin?

Henkilökunnan jäsenen tili suljetaan kun työsuhde loppuu. Opiskelijan tili suljetaan, jos läsnäoloilmoitusta ei ole tehty.

Huomaa, että voit myös pitää ÅA-sähköpostiosoitteesi jättäessäsi Åbo Akademin. Lue asiasta lisää intranetistä hyvissä ajoin, ennen kuin jätät meidät.

Mene osoitteeseen exchange.abo.fi jos haluat lukea ÅA-sähköpostisi selaimella.

Päivitetty 5.3.2024