Kirjoita tähän hakemasi!

IT-apua

IT-apua

Tältä sivulta löydät apua tietokoneongelmiin, jos et pysty kirjautumaan intraan.

 

Åbo Akademi on ottanut käyttöön pakollisen vuosittaisen tietoturvakokeen. Kurssin ja kokeen suorittaminen on pakollista kaikille, joilla on käyttäjätunnus Åbo Akademin järjestelmässä. Jos et suorita koetta tilisi lukitaan.

Lue lisää kurssista ja kokeesta intrassa.

Jos olet unohtanut salasanasi voit luoda uuden salasanan kirjautumalla Selfservice-palveluun verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Tee näin:

  1. Siirry selaimellasi sivulle selfservice.abo.fi.
  2. Kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella Selfservice-palveluun klikkaamalla Kirjaudu-nappia ruudussa Kirjaudu Suomi.fi-palvelun kautta.
  3. Kirjauduttuasi Selfservice-palveluun klikkaa ikonia Vaihda salasanaa ja seuraa sen jälkeen ruudulla olevia ohjeita.

Voit vaihtaa salasanasi kirjautumalla Selfservice-palveluun.

Tee näin:

  1. Siirry selaimellasi sivulle selfservice.abo.fi.
  2. Kirjaudu käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi Selfservice-palveluun klikkaamalla Kirjaudu-nappia ruudussa Kirjaudu käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
  3. Kirjauduttuasi Selfservice-palveluun klikkaa ikonia Vaihda salasanaa ja seuraa sen jälkeen ruudulla olevia ohjeita.

Jos yrittäessäsi kirjautua saat ilmoituksen väärästä salasanasta, vaikka olet aivan varma, että kirjoitit salasanasi oikein, on syy oletettavasti jokin seuraavista.

1. Onko pakollinen tietoturvakoe suorittamatta?

Åbo Akademi on ottanut käyttöön pakollisen vuosittaisen tietoturvakokeen. Kurssin ja kokeen suorittaminen on pakollista kaikille, joilla on käyttäjätunnus Åbo Akademin järjestelmässä. Jos et suorita koetta tilisi lukitaan.

Tilin uudelleen avaamiseksi sinun tulee ottaa yhteyttä Helpdeskiin, helpdesk@abo.fi (p. 02 215 4777). Helpdesk avaa tilisi, mutta huomioi, että tilin väliaikainen avaaminen ei anna sinulle pääsyä muuhun kuin testin suorittamiseen. Tämä tarkoittaa, että joudut suorittamaan testin muulla kuin työkoneellasi (voit käyttää esim. puhelinta, omaa tietokonetta tai Helpdeskin tiloissa olevaa yleiskäyttöön tarkoitettua konetta). Huomaa, että sinun on vaihdettava salasanasi suoritettuasi tietoturvakokeen.

2. Onko tiliäsi väärinkäytetty?

Jos ICT-palvelut havaitsee, että ÅA-tiliä väärinkäytetään, ICT-palvelut lukitsee tilin, jotta säästytään enemmältä väärinkäytöltä. Tällaisessa tapauksessa et voi itse vaihtaa tilin salasanaa, vaan sinun on otettava yhteyttä Helpdeskiin asian selvittämiseksi (helpdesk@abo.fi, p. 02 215 4777).

Jos itse epäilet, että tiliäsi on väärinkäytetty kuuluu sinun välittömästi vaihtaa salasanasi Selfservice-palvelussa sekä ottaa yhteyttä Helpdeskiin, p. 02 215 4777 tai sähköposti helpdesk@abo.fi.

3. Onko sinulla edelleen yhteys Åbo Akademihin?

Henkilökunnan jäsenen tili suljetaan kun työsuhde loppuu. Opiskelijan tili suljetaan, jos läsnäoloilmoitusta ei ole tehty.

Huomaa, että voit myös pitää ÅA-sähköpostiosoitteesi jättäessäsi Åbo Akademin. Lue asiasta lisää intranetistä hyvissä ajoin, ennen kuin jätät meidät.

Päivitetty 6.3.2023