
Kom med i POLY och ta del av fortbildning och handledning för att effektivera reviderande och implementeringen av den lokala läroplanen. Både kap 6 och kap 14 revideras i den nationella läroplanen för den grundläggande utbildningen under hösten 2022. Kapitlen träder i kraft 1.8 2023.
Format: Fortbildningen genomförs som en flerformsfortbildning och innehåller både närstudier och webbaserade delar.
Tidtabell: Fortbildningen pågår under läsåret 2022 – 2023 och hösten 2023.
Målsättningar:
Stöda skolors ledningsgrupper att leda skolutveckling och kollegialt lärande med fokus på implementering av det reviderade kap 14 och kap 6 (modul 1).
Stöda kollegier i att kunna implementera det reviderade kap 14 och kap 6 dvs planera upp lärande och bedömning enligt bedömningskriterierna (modul 2).
Stöda kollegier i göra upp bedömningsplaner på skolnivå och ämnesnivå för att kommunicera det reviderade kap 14 och kap 6 till elever och vårdnadshavare (modul 3).
Arbetssätt: Gemensamma närstudier, webbinarier, multimediapaket och grupp- samt individuella arbetsuppgifter.
Plats: I Vasa och i Åbo och möjlighet till deltagande på distans.
Modul 1
Målgrupp: Ledningsgrupper och kollegier inom grundläggande utbildning. Rektorer och lärare som skall uppdatera kommunens eller stadens lokala läroplan. Innehåll: Modulen stöder skolors ledningsgrupper att leda skolutveckling och kollegialt lärande med fokus på implementering av det reviderade kap 6 och kap 14. Arbetssätt: Gemensamma närstudier, grupp- samt individuella arbetsuppgifter. Två närstudiedagar i Åbo eller i Vasa samt webbinarier och en gemensam avslutning i form av webbmässa.
13.1 2023 i Åbo (på plats, med möjlighet att delta på distans) – Program eller 3.2 2023 i Vasa (på distans, med möjlighet att delta på plats) – Program
Utbildare och föreläsare: Åsa Hirsh, universitetslektor, Göteborgs universitet
5.5.2023 i Åbo, närstudiedag och 12.5.2023 i Vasa, närstudiedag
|
Modul 2
Målgrupp: Hela kollegier Innehåll: Hur planera lärande utgående från de reviderade kunskapskraven? Arbetssätt: Varje skola som deltar i POLY skall under året 2023 arrangera fem workshops, (3 studietimmar per workshop) utgående från det materialpaket med diskussionsövningar som sammanställs utgående från kartläggningen som gjorts. Två Q&A-tillfällen kommer att arrangeras för att stöda kollegierna om frågor uppstått kring implementeringen av kunskapskraven. |
Modul 3: Utveckla skolans bedömningskultur
Målgrupp: 3-5 st kollegier Innehåll: Detta är en fördjupande modul för vissa av kollegierna som deltar i modul 1 och 2. Arbetssätt: Workshops och handledning i skolorna (4 studietimmar) samt virtuellt (2 studietimmar). |
Modul 1,2 och 3
Projektavslutning med en webbmässa där goda modeller delas. |
Utbildare och föreläsare:
![]() |
Maj-Len Engelholm, undervisningsråd i Utbildningsstyrelsen – Bedömning |
![]() |
Ann-Cathrine Henriksson, utbildningsplanerare för Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi |
![]() |
Åsa Hirsh,universitetslektor, Göteborgs universitet |
![]() |
Ninni Ojanen, sakkunnig vid Utbildningsstyrelsen – E-grunder |
![]() |
Najat Ouakrim-Soivio, forskare och rektor – Bedömning |
![]() |
Mia Skog, utbildningsplanerare för Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi. Tjänstledig. |
Avgift: Fortbildningen finansieras av Utbildningsstyrelsen och är därför avgiftsfri för deltagarna. Observera att Utbildningsstyrelsens fortbildningsfinansiering inte omfattar Åland. Avgifter för resor, kost och logi på egen bekostnad.
