Öppna universitetet öppnare än vanligt i coronatider

De öppna universiteten runt om i landet var snabba att räcka ut en hjälpande hand när coronakrisen stängde landets universitetscampus och undervisningen flyttade ut på distans. En stor del av vårens distanskurser vid öppna universiteten gjordes avgiftsfria för examensstuderande vid landets alla universitet. Inledningsvis gällde det över hundra studiehelheter och mängden har ökat vart efter.

Genom det här ville man bredda utbudet av distanskurser, för att stöda universitetens examensstuderande genom coronakrisen. Den tillfälliga avgiftsfriheten gäller fram till slutet av juli.

majlen saarinen
Majlen Saarinen.

Utbildningschef Majlen Saarinen vid Åbo Akademis öppna universitet (Öpu) är glad över att samarbetsnätverket kunde agera snabbt.

– Det var upp till bevis som gällde när det verkligen behövdes. Från idé till ett riksomfattande kursutbud kom vi på mindre än en vecka. Särskilt överraskad är jag ändå inte, vi har ett välfungerande samarbete sedan länge.

Öppna universitetens samarbetsnätverk Avoin Foorumi grundades 2004 och samtliga öppna universitet i Finland är representerade där.

– Det breddade kursutbudet har tagits tacksamt emot av studerande vars studieplaner plötsligt ändrade på grund av coronapandemin. Många kan inte heller genomföra planerade praktikperioder eller deras sommarjobb blir inte av på grund av situationen, då har de nu större möjlighet att studera istället, säger Saarinen.

Coronapandemin påverkade förstås också verksamheten vid de öppna universiteten, genom att närstudier inte längre var möjliga att genomföra.

– Öppna universitetet vid Åbo Akademi har jobbat med nätkurser i över tjugo år, så våra lärare och planerare är vana och behövde inte göra något digiskutt. Enstaka kurser hade närstudier eller tentamen man fick planera om till distans istället.

Enligt Saarinen hoppas man kunna erbjuda höstens kurser enligt planerna, vid behov kan fler kurser föreläsningskurser omarbetas till distanskurser. Däremot har sommarkurser efterfrågats mera nu, främst på grund av att studerande inte fått de sommarjobb de utlovats, och därför gärna studerar mera.

– Vi har till exempel två kurser i historia som Öpu arrangerar på initiativ av professorn i historia.

Klicka här för Öppna universitetets sommarkursutbud. Kurserna är öppna för både studerande och andra intresserade. Via samma länk kommer du också vidare till de öppna universitetens gemensamma studieutbud, där kurserna är avgiftsfria för examensstuderande (till 31.7) men öppna för alla intresserade.

Du kan börja anmäla dig till höstens Öpukurser från och med den 17 augusti. Kursutbudet publiceras på adressen www.abo.fi/opu.

Text: Mia Henriksson

Uppdaterad 15.5.2020