”Det är roligt att gå i skola på Utö”

Utö skola är en finskspråkig skola belägen på Finlands sydligaste bebodda ö. Skolan gör det möjligt för barnfamiljer att bo i ytterskärgården, varifrån dagliga resor till fastlandet är omöjliga. Skolan har årskurserna 0–6, och det går 5–10 elever i skolan varje år.

Skolan på Utö är annorlunda jämfört med skolor i storstäder. Skolan är liten till storleken: vi är bara sex elever, och nästan alla går i olika årskurser. Läraren har nog lite att stå i när hon ska lära alla samtidigt om olika saker, för att inte tala om när vi har prov. Fördelen med vår skola är att du lär känna både yngre och äldre elever. Å andra sidan vore det trevligt om man kunde ha en jämngammal kompis i samma årskurs, men i år går det bra så här. Det viktigaste är att alla kommer överens med varandra på vår skola.

Ett klassrum med två elever och några pulpeter.
Foto: Tytti Pesu.

– Förra året var det bara fyra elever i skolan och alla i olika årskurser, berättar sjätteklassaren Emil Mattsson.

– Ja, sex barn i år är bättre än fyra, för nu har vi kunnat spela gårdslekar med andra och det har inte funnits brist på lekkompisar, säger Ida Alanne.

– Och jag gillar inte så stora grupper heller, säger Isa Mattsson på fjärde klass.

Här får vi äta skolmat på lite annat sätt än på fastlandet, för vi äter på Utö Havshotell. Vissa tycker om hotellets gourmetmat, medan andra lika gärna skulle äta spenatplättar, men varje dag finns det en god efterrätt och det tycker alla om. När hotellet stängt för vintern äter vi uppvärmd mat i skolan.

I höst har vi med lärarens tillstånd skruvat isär de gamla pulpeterna, för vi fick helt nya som levererades med förbindelsebåten Baldur. De gamla togs till återvinning. Under hösten har vi också samlat skräp på stranden med föreningen Håll skärgården ren. Vi har utforskat en plats som ser ut som en grav, och som faktiskt var ett minnesmärke. Vid Ormskär har vi gjort vattenmätning och fångade märlor. Vi har hunnit virka glasunderlägg, rita fina fyrtavlor, spela baseboll och göra parkourbanor på gymnastiktimmarna.

En fredag ​​gick hela klassen och badade och snoken Rane följde med. Efter badet blev det pizza och glass. Idag besökte vi fyren och satte oss på lotsbåten. Det var jättekul!

På fritiden har vi fiskat abborre. En man från ett havsforskningsfartyg rensade fisken, det blev våra mammor glada över. Vi hoppar ofta studsmatta och har roligt tillsammans. Det är säkert att röra sig och leka på ön. Det finns förstås ormar, och ibland kommer de in i husen. Dem måste man se upp för.

Vi har det roligt i Utö skola!

På rad ute i solskenet sitter Isa och Emil Mattsson, Ida och Matilda Alanne, Jadessa Mäkynen, Luca Mellin och läraren Tytti Pesu.

Artikelförfattarna Isa och Emil Mattsson, Ida och Matilda Alanne, Jadessa Mäkynen, Luca Mellin och läraren Tytti Pesu i Finlands sydligaste belägna skola på Utö. Skolans webbplats.

Artikeln är publicerad i Tidskriften Skärgård 1/2023.
Klicka här för att komma tillbaka till Tidskriften Skärgårds artiklar!