Kirjoita tähän hakemasi!

”Utön koulussa on kiva opiskella”

Utön koulu on suomenkielinen koulu, joka sijaitsee Suomen eteläisimmällä asutulla saarella. Koulu mahdollistaa lapsiperheiden asumisen ulkosaaristossa, josta päivittäinen kulkeminen mantereelle on mahdotonta. Koulussa toimivat vuosiluokat 0–6, ja oppilaita koulussa on vuosittain 5–10.

Utön koulu on erilainen isojen kaupunkien kouluihin verrattuna. Koulu on kooltaan pieni: Meitä oppilaita on vain kuusi, ja melkein kaikki ovat eri luokka-asteilla. Sen etuna on, että oppii tuntemaan pienempiä ja isompia. Opettajalla on kyllä vähän hommaa, kun pitää opettaa kaikkia samaan aikaan eri asioissa, kokeiden tekemisestä puhumattakaan. Toisaalta olisi mukavaa, jos löytyisi samalta luokka-asteelta toinen kaveri, mutta tämä vuosi mennään näin. Tärkeintä on, että koulussamme kaikki tulevat hyvin toimeen toistensa kanssa.

Ett klassrum med två elever och några pulpeter.
Foto: Tytti Pesu.

– Viime vuonna koulussa oli vain neljä oppilasta ja kaikki eri luokka-asteilla, muistelee kuudesluokkalainen Emil Mattsson.

Kyllä kuusi lasta tänä vuonna on parempi kuin neljä, koska nyt on voinut leikkiä toisten kanssa pihaleikkejä eikä ole tullut pulaa leikkijöistä, sanoo Ida Alanne.

– Eikä suuri porukka ole minustakaan kiva, sanoo Isa Mattsson neljänneltä luokalta.

Ruokailu hoidetaan täällä aika eri tavoin kuin kaupungissa. Se järjestetään täällä Utön Havshotellilla. Toiset tykkäävät sen gurmeeruoasta, kun taas toisille kelpaisivat vanhan koulun pinaattiletut, mutta joka päivä on jotain hyvää jälkiruokaa ja se kelpaa kyllä kaikille. Kun hotelli on talvella kiinni, syömme koululla lämmitettyä ruokaa.

Tänä syksynä on opettajan luvalla purettu vanhoja pulpetteja, koska Baldurin kyydissä saatiin uudet. Vanhat vietiin kierrätykseen. Sitten olemme keränneet Pidä saaristo siistinä -hankkeeseen osallistuneiden kanssa roskia rannalta. Olemme tutkineet yhtä haudan näköistä paikkaa, joka olikin muistomerkki. Teimme vesitutkimuksia Ormskärissä ja pyydystimme katkoja. Olemme ehtineet virkata pannunalusia, piirtämään hienoja majakkatauluja ja pelaamaan pesäpalloa ja tehneet liikunnassa temppuratoja.

Yhtenä perjantaina koko luokka kävi uimassa, ja seuraan liittyi Rane-rantakäärme. Uimisen jälkeen oli pitsaa ja jäätelöä. Tänään kävimme majakassa ja pääsimme luotsikutterin kyytiin. Se oli tosi hienoa!

Vapaa-ajalla olemme onkineet ahvenia. Mies merentutkimusalukselta perkasi kalat äitiemme riemuksi. Hypimme usein trampoliinilla ja pidämme hauskaa yhdessä. Saaressa on turvallista liikkua ja leikkiä. Käärmeitä on kyllä, ja ne tulevat joskus sisällekin. Niitä pitää varoa.

Utön koulussa on kiva opiskella!

På rad ute i solskenet sitter Isa och Emil Mattsson, Ida och Matilda Alanne, Jadessa Mäkynen, Luca Mellin och läraren Tytti Pesu.

Artikkelinkirjoittajat Isa ja Emil Mattsson, Ida ja Matilda Alanne, Jadessa Mäkynen, Luca Mellin ja opettaja Tytti Pesu. Suomen eteläisin koulu, Utön koulu. Koulun nettisivut.

Artikkeli on julkaistu ruotsiksi Tidskriften Skärgård -lehdessä 1/2023 ja suomeksi lehden suomenkielisessä erikoisnumerossa Saaristo vuonna 2022.

Lue lisää Tidskriften Skärgård -lehden artikkeleita.