Tid
1.12.2020–31.12.2021
Projektägare
Åbo Akademi
Övriga projektparter
Finansiär
Budget
64 468 euro
Åbo Akademis del av budgeten
64 468 euro (100%)
Projektets mål är att förstå hur lärare och elever upplever de digitala lärmiljöerna och läromedlen som formar de digitala lärstigar som uppstått i covid-19 pandemins kölvatten. Vi tar avstamp i de positiva upplevelserna och i de element som fungerar bra.
Studien utförs i Vasa Övningsskolas gymnasium i samråd med förlagen Otava och Schildts & Söderströms, vars digitala läromedel ingår i studien.
Utgående från ett användarcentrerat perspektiv studerar vi lärstigarna för att få en forskningsbaserad förståelse för och vision kring hur framtidens hybrida lärstigar kunde se ut – i en verklighet där närstudier och distansstudier blandas.
På basen av resultaten skapar vi ett proof of concept för en god hybrid lärstig, baserad på lärarnas och elevernas dokumenterade erfarenheter.
Konceptet kommer att arbetas fram i en samskapande process mellan forskarna, lärarna, eleverna och förlagen.
Projektledning: Yvonne Backholm-Nyberg
Forskningsansvarig: Fritjof Sahlström
Projektgrupp: Joachim Majors, Antti Paakkari, Verneri Valasmo, Susanne Hägglund
Kontakta oss
Yvonne Backholm-Nyberg
Verksamhetschef
vid Experience Lab
Experience Lab