Baltic Science Network extension project “BSN_powerhouse”

1.8.2019–31.7.2021

Projektägare

Free and Hanseatic City of Hamburg, Ministry of Science, Research and Equalities

Övriga projektparter

• Finland: University of Turku Åbo Akademi University
  • Estland: Ministry of Education and Research of the Republic of Estonia
  • Lettland: Ministry of Education and Science of the Republic of Latvia
  • Litauen: Ministry of Education Science and Sport of the Republic of Lithuania The State Studies Foundation
  • Polen: University of Gdansk
  • Ryssland: St. Petersburg State University of Economics (UNECON)
  • Sverige: The International Permanent Secretariat of the Council of the Baltic Sea States (CBSS)
  • Tyskland: Free and Hanseatic City of Hamburg Ministry of Science Research and Equalities
  • German Academic Exchange Service (DAAD)
  • Samarbetsparter

• NordForsk
  • Ministry of Science and Higher Education of the Republic of Poland
  • BONUS (Baltic Organisations’ Network for Funding Science EEIG)
  • Baltic Sea Region University Network (BSRUN)
  • Ministry of Education Science and Cultur of the Land Mecklenburg- Hither Pomerania
  • Ministry of Education Science and Cultural Affairs Land of Schleswig- Holstein
  • Swedish Research Council
  • Research and Higher Education Monitoring and Analysis Centre (MOSTA) Lithuania
  • Region Skåne
  • DESY (German Electron- Synchrotron A Research Centre of the Helmholtz Association)
  • European X-RayFree-Electron Laser Facility(European XFEL)
  • MAX IV Laboratory
  • Archimedes Foundation
  • Estonian Research Council
  • Finansiär

• Interreg Baltic Sea Region
  • Budget

999 525 euro

Åbo Akademis del av budgeten

69 850 euro (7%)

Projektets allmänna syfte är att i Östersjöregionen befrämja utnyttjande av forskningslaboratorier och apparatur vid universitet och forskningsinstitut, mobilitet av unga forskare speciellt, integrera Östersjöregionens intresse i nationella och EU:s policy. Projektet bygger på resultat från BSN-projektet (Baltic Science Network, mars 2016–februari 2019), pilotering av mobilitetsverktyg (BSR-RIMP) där doktorander handleder besökande studerande (prel 1–3 mån). BSN-projektet visade att forskningslaborationer kunde utnyttjas bättre inom Östersjöregionen; i fortsättningsprojektet implementeras och testas stödaktion för utnyttjande av stora och medelstora forskningslaboratorier. Östersjöområdets betydelse som kvalitativt forskningsområde poängteras vidare i policysammanhang på olika nivåer (nationella/lokala myndigheter och forskningsfinansiärer, EU/Horizon2020)

Åbo Akademi (WP 3):  Evaluering av implementering och testning av mobilitetsverktyget BARI

Kontakt:

Sinikka Suomalainen