Förskole- och nybörjarundervisningen syftar till att fördjupa och bredda kunskaperna om utvecklingen och lärandet hos barn i 6–8 årsåldern samt utformningen av den pedagogiska verksamheten som de är en del av. Ämnen som behandlas är språk, matematik, naturvetenskap, lek och rörelse samt pedagogisk dokumentation och utvärdering.
Då majoriteten av kurserna präglas av att undervisning bedrivs med utgångspunkt i barns intresse, lek och utforskande förutsätts kursdeltagarna vara kreativa inom olika lärområden.
Småbarnspedagogikstuderande bör ha merparten av grund- och ämnesstudier genomförda/avlagda inom sina studier i småbarnspedagogik innan deltagande i Förskole- och nybörjarundervisning, 25 sp.
Grundstudier i förskole- och nybörjarundervisning består av följande kurser:
Lek och rörelse, 5 sp
Matematik och problemlösning, 5 sp
Naturvetenskap, 5 sp
Pedagogisk planering, dokumentation och utvärdering, 5 sp
Språk och interaktion 5 sp