Aktuellt

Gymnasister blev diplomingenjörer för en dag

Vad gör en diplomingenjör egentligen? Vad kan man jobba med om man studerar till diplomingenjör vid Åbo Akademi? Hur bidrar diplomingenjörer till en bättre och mer hållbar framtid?

DI-dagen är ett årligen återkommande heldagsevenemang vid campus i Åbo som riktar sig till andra och tredje årets gymnasiestuderande med intresse för diplomingenjörsstudier. I år samlade DI-dagen 77 gymnasiestuderande från hela Svenskfinland lördagen 21 januari 2023.

Under dagen fick deltagarna ta del av presentationer om aktuella forskningsområden inom bland annat kemi- och processteknik och informationsteknologi, och besöka laboratorier för att se hur forskningen går till i praktiken. Deltagarna fick till exempel testa på att själva tillverka papper och se hur man binder koldioxidutsläpp i sten i laboratoriet.

Diplomingenjörsstuderande presenterade Åbo Akademis särskilda tyngdpunktsområden inom forskningen.
Som avslutning på dagen bjöd Åbo Akademis DI-studenter alla deltagare till pizzakväll.

Åbo Akademis DI-studenter och DI-alumner berättade om studier och karriärval. Dessutom fick deltagarna testa sina ingenjörskunskaper i tävlingen Future DI-Challenge där de tre bästa vann fina teknikpriser – och dessutom  studieplats vid Åbo Akademi.

Wilma Hall från Björneborgs Svenska Samskola, var en av vinnarna.

– Det har varit en rolig och informativ dag. Jag hörde om DI-dagen av en person som deltog i Abilab-sommarkursen i fjol med mig, han rekommenderad evenemanget. Jag blev nog överraskad över min vinst med tanke på att tiotals andra teknikintresserade deltog, men jag är såklart jätteglad, berättar Wilma Hall.

En av de alumner som deltog i DI-dagen var Cecilia Still, alumn från kemi- och processtekniken vid Åbo Akademi. Still arbetar i dag på Neste som ledande expert med fokus på bioprocesser.

Jag hade själv gärna gått på en DI-dag då jag funderade på vad jag skulle göra efter gymnasiet, för jag hade en ganska oklar bild av vad en diplomingenjör egentligen gör. Som diplomingenjör kan man helt konkret jobba för med frågor som gäller miljö och hållbarhet, och det ville jag gärna berätta om, säger Cecilia Still.

Studerande lär sig hur koldioxid kan bindas i sten – banbrytande forskning som ska leda till att minska koldioxidutsläppen.
Deltagarna besöker ett laboratorium där forskare visar hur nanocellulosa, ett nytt biomaterial, används i 3D-printning.

– Jag tyckte stämningen under evenemanget var varm, och många intresserade och duktiga gymnasiestuderande kom med väldigt bra frågor till oss alumner, säger Still.

En annan gymnasist som rest till Åbo för att delta i DI-dagen var Emilia Holm från Kronoby gymnasium.

– Jag har alltid velat bli pilot och därför har det varit svårt för mig att föreställa mig att jag skulle kunna studera någonting annat, men den här dagen dag har öppnat ögonen för nya möjligheter.

– Jag har inte vetat särskilt mycket om kemi- och processteknik tidigare, men i dag lärde jag mig mycket nytt. Speciellt intressant tyckte jag var att man inom kemi- och processtekniken kan forska i nya tänkbara biobränslen för flyg. Jag tyckte också det var intressant med alumnen Cecilia Still som berättade om sitt arbete på Neste, säger Emilia Holm.

DI-dagen kunde genomföras tack vare sponsorerna Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finland, Nordkalk, Forcit, Thurne, Andritz, Tekniska föreningen i Finland, Stora Enso, Loval, Basf och If. Tack för samarbetet!

Vinnarna i Future DI-challenge. Delad andra plats: (fr.v.) Simon Nylund, Mattlidens Gymnasium och Wilma Hall, Björneborgs Svenska Samskola. Första plats: (t.h.) Victor Backa, Brändö Gymnasium. Grattis!