EU:s dataskyddsförordning ((EU) 2016/679) artikel 13 och 14. Dataskyddsbeskrivning för enkäten Placeringsuppföljning, utexaminerade magistrar, farmaceuter, rättsnotarier och lärare inom småbarnspedagogik ett år efter examen.
1. Personuppgiftsansvarig |
Åbo Akademi |
Åbo Akademi Domkyrkotorget 3 20500 ÅBO Tfn 02 215 31
FO-nummer: 0246312-1 |
|
2. Kontaktperson i frågor om personuppgifter |
Koordinator Matias Erlund
Tfn 02 215 4116 E-post: arbetsforum@abo.fi |
3. Dataskyddsombud
|
Anna-Maria Nordman
dataskydd@abo.fi
tel: +358 2 21531 (växel) +358 400594894 (direkt) |
4. Registrets namn
|
Register för enkät, placeringsuppföljning 1 år efter examen, för personer som högre högskoleexamen eller en så kallad avslutande lägre högskoleexamen vid Åbo Akademi. |
5. Ändamål med behandlingen av personuppgifter samt rättslig grund för behandlingen
|
Syftet med karriäruppföljningsenkäterna är att följa upp den tidiga arbetskarriären och arbetsmarknadssituationen för universitetsexaminerade (personer som avlagt högre högskoleexamen eller en s.k. avslutande lägre högskoleexamen, t.ex. lärare inom småbarnspedagogik eller farmaceut, ett år efter utexamineringen), att utnyttja informationen som fås genom uppföljningen i undersökningar som beskriver den tidiga arbetskarriären hos akademiskt utbildade personer samt i utvecklingen av högskoleutbildningen och studiehandledningen och att erbjuda information för studie- och karriärplanering för personer som planerar att studera, studerar eller har avlagt examen.
Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är allmänt intresse baserat på universitetens uppgifter enligt universitetslagen (228/2009, 2 § och 87 §)
|
6. Uppgiftsinnehåll i registret
|
E-lomake via adressen survey.abo.fi
Registret för placeringsuppföljningsenkäter (skickas till utexaminerade 1 år efter examen) vid Åbo Akademi innehåller svaren på enkäten och följande bakgrundsuppgifter behandlas i samband med enkäten: a) blankettens ID/nätblankettens ID, svarsdatum
b) identifikationsuppgifter, som inte lagras med svaren och används enbart för administration av målgrupp och utskick och för att sammanföra bakgrundsuppgifterna: – förnamn, efternamn, personbeteckning, – telefonnummer – matrikelnummer/studierättsnummer – e-postadress
c) bakgrundsuppgifter som lagras tillsammans med enkätsvaren: – kön, medborgarskap, modersmål – universitet, antagningsår, ålder vid utexaminering, utbildningsområde (nivåerna 1, 2, 3) – examens nivå, studieort, huvudämne, utbildningsområde/ämnesområde, fakultet, andra yrkes- eller högskoleexamina
Hen som vill ha mer information om var resultaten från undersökningen publiceras kan uppge sin e-postadress när hen besvarar enkäten. E-postadressen lagras separat från enkätsvaret i Åbo Akademis register.
|
7. Legitima källor
|
De som inbjuds att delta i enkäten är alumner utexaminerade från Åbo Akademi för ett år sedan, mera precist, utexaminerade föregående kalenderår. Källan för informationen är Åbo Akademis studieregister, där utbildnings- och kontaktinformation hämtas ut på basen av utexamineringsåret. Uppgifterna kompletteras ännu med information om e-post från Åbo Akademis alumniregister.
|
8. Legitim utlämning av uppgifter samt mottagarkategorier
|
Behandling av registrerade personuppgifter har lagts ut på uppdragsavtal: ☒ Nej ☐ Ja. Enligt följande:
.
|
9. Överföring av uppgifter utanför EU eller EES
|
Överförs uppgifter till tredjeländer eller till internationella organisationer utanför Eu eller EES?
☒ Nej ☐ Ja, till |
10. Principer för registrets säkerhet
|
A Manuellt material
|
B Elektroniska uppgifter
Enkätsvaren och bakgrundsuppgifter lagras elektroniskt på Åbo Akademis server. Identifikationsuppgifter lagras enskilt på servern och endast så länge som datainsamlingen till enkäten pågår. Endast anställda personer med ansvar att arbeta med karriäruppföljningar har tillgång till registret, som förvaras på en server som kräver personlig inloggning med lösenord.
|
|
11. Lagringstid och kriterier för fastställande av lagringstid
|
Uppgifter som gör det möjligt att identifiera enskilda informanter sparas endast tills materialet har sammanställts; efter sammanställningen förstörs uppgifterna. Åbo Akademi lagrar materialet som inte innehåller direkta identifikationsuppgifter i 10 år.
|
12. Automatiserat beslutsfattande eller profilering samt logiken bakom och betydelsen av behandlingen
|
Registrerade uppgifter används för automatiserade beslut, inklusive profilering: ☒ Nej ☐ Ja, för
|
13. Den registrerades rättigheter
|
Uppgifterna används för statistiska ändamål.
Med stöd av dataskyddsförordningen ((EU) 2016/679) har den registrerade Den registrerade har rätt att – få tillgång till sina uppgifter hos Åbo Akademi – få sina personuppgifter korrigerade – få sina personuppgifter raderade (”rätten att bli glömd”) – begränsa behandlingen av personuppgifterna i vissa situationer – invända mot behandlingen av personuppgifterna
Undantag från rättigheterna till tillgång, korrigering, begränsning och invändning till den del som uppgifterna behandlas för statistiska ändamål kan göras i enlighet med dataskyddslag 1050/2018, 31 §.
Behandlingen omfattar inte automatiserat beslutsfattande.
Den registrerade kan begära att utöva sina rättigheter genom att kontakta universitetet på dataskydd@abo.fi eller Åbo Akademi, Domkyrkotorget 3, 20500 ÅBO
– Rätt att inge klagomål till tillsynsmyndighet
Den registrerade har rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, särskilt i den medlemsstat där hen har sin hemvist eller arbetsplats, om hen anser att behandlingen av personuppgifter strider mot den allmänna dataskyddsförordningen (EU) 2016/679. Den registrerade har dessutom rätt till andra administrativa prövningsförfaranden eller andra rättsmedel.
Kontaktinformation:
Dataombudsmannens byrå Besöksadress: Bangårdsvägen 9, 6 vån., 00520 Helsingfors Postadress: PB 800, 00521 Helsingfors Växel: 029 56 66700 Fax: 029 56 66735 E-post: tietosuoja@om.fi
|