Skriv här det du söker efter!

Vilka apparater förbrukar mest el i hemmet och hur sparar jag el?

Vilka apparater förbrukar mest el i hemmet och hur sparar jag el?

Skolresurs koordChristian Ahläng.inator Christian Ahläng undersökte i september hur mycket el olika apparater i hans hushåll förbrukar i jakt på enkla sätt att spara el. Han tipsar också om material för lärare och oss alla relaterat till elförbrukning och elsparande.

Mitt hushåll består av två personer och vi bor i en höghustvåa där varken uppvärmning av lägenheten eller varmvatten syns i elräkningen. Uppvärmning av bostaden och vatten står typiskt för kring 80 % av elförbrukningen om de görs med el, så att använda mindre varmvatten och att sänka temperaturen hemma är definitivt de effektivaste sätten att spara el. Jag ville ändå också veta om det finns något jag själv kan göra för att påverka min egen elräkning.

Som grund för min undersökning utgick jag ifrån timme för timmes elkonsumtionsdata från min elleverantör (Åbo Energi). Sätten att spara el baserade jag på min filosofi kring elsparande (och miljötänk i allmänhet). Den kan sammanfattas ungefär så här: Man ska inte tvinga sig att sluta med en massa saker som man tycker om att göra, men man ska vara medveten om var man slösar el helt i onödan. Ibland är det ändå värt att se över sin vardag och fundera på om man kan avstå från något om man kan spara stora mängder el.

Pajdiagram som specificerar mängden el som Christians hushåll använder. Datorer står för 31 %, matlagning för 26 %, apparater som alltid är på för 19 % och disk- och tvättmaskin för 8 %. Dessutom står kaffe- och tekokning för 7 % och tv för 6 %. Lamporna tar 3 %.

Med detta i åtanke kommer här slutsatserna från min undersökning och elspartips:

Att värma vatten kräver massor med energi! I mitt hushåll står te- och kaffekokningen för närmare en tiondel av vår dagliga elförbrukning och en stor del av elkonsumtionen vid matlagning går också åt till att koka vatten. Så undvik att koka mer vatten än du använder!
Disk- och tvättmaskiner använder också mycket varmt vatten och nästan all el de förbrukar går åt till att värma vattnet de använder. Välj program med lägre temperatur då det är möjligt (men förstås så varmt att det blir rent). Längden på programmet har liten inverkan på elförbrukningen, så långa program med låg temperatur sparar mycket el.
Att spara el kan också vara roligt. Att stänga av tv:n eller datorn, tända en lampa och läsa en bok är ett utmärkt sätt att spara flera kilowattimmar. Dagens lampor förbrukar lite el jämfört med datorer och tv, så fokusera på att minska användningen av de här apparaterna och oroa dig över lampor efter det!

Notera dock att de här tipsen är sådant som skulle spara en märkbar mängd el för just min elräkning, men om du t.ex. värmer ditt hus med el är de inte längre speciellt effektiva sätt att spara el. Man ska förstås också förhålla sig kritiskt till enkla lösningar, såsom att spara el genom att inte göra mat själv utan beställa pizza istället. Visst sparar du då el, men totalkonsumtionen i samhället är ungefär den samma och även om din elräkning blir mindre sparar du knappast heller pengar! Vi förbrukar också indirekt mycket el som vi kanske inte tänker på, bland annat använder datacenter el då vi streamar videon, växthus då de odlar grönsaker på vintern och fabriker då de tillverkar varor vi köper.

Om du eller dina elever vill hitta verkligt effektiva strategier för just era hushåll lönar det sig att undersöka er elkonsumtion! Tips på hur du kan göra det hittar du bland annat i följande material (länkarna går till Skolresurs materialbank):

  • Få en översikt av din elförbrukning (målgrupp åk 5-9)
    Materialet är en indelning av hemmets vanliga eldrivna apparater i tre olika klasser på bas av hur mycket el de förbrukar. Det kan användas för att snabbt ge elever en överblick av deras egna elkonsumtion och fungera som underlag för att diskutera hur var och en kan spara el.
  • Undersök en dag av din elförbrukning (målgrupp: fysik på gymnasiet)
    Materialet är en projektuppgift där elever på bas av elförbrukningsdata identifierar vad som förbrukar mest el i deras eget hushåll och diskuterar faktiskt effektiva strategier för just dem att spara el. Materialet baserar sig på min egen undersökning här ovan.
  • Räkna med nyheter och sån’t: Enkla svar på energifrågor kanske inte finns, (målgrupp: åk 7-9, fysik på gymnasiet)
    Materialet består av en samling uppgifter kopplade till nyheter och aktuella frågor. I uppgifterna övar elever sig bland annat att räkna med area, volym, energi och effekt. Samtidigt lär man sig göra uppskattningar och att använda naturvetenskapligt tänkande i vardagen.
  • Energi hemma och i samhället, (målgrupp: åk 7-9, fysik på gymnasiet)
    Materialet består av en heltäckande serie frågor om energi och speciellt elanvändning i hemmet. Eleverna lär sig räkna med energi och effekt, samt att tänka på olika typer av energi samt att utvärdera varandra arbete. De lär sig också att analysera sin egen elanvändning och utvärdera hur de kunde spara el.