Språk- och kulturmedveten undervisning, varför är det viktigt just nu?

Marina Bendtsen, FD, är äldre universitetslektor i främmande språkens didaktik, vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier.

Marina är en av utbildarna i fortbildningen Kulturdidaktiskt chill. Här svarar hon på två frågor om fortbildningen.

Porträttbild på Marina Bendtsen

Språk- och kulturmedveten undervisning, varför är det viktigt just nu?

– Att möta olika synsätt och perspektiv och få bearbeta dessa intryck och erfarenheter i en trygg miljö skapar tolerans och förståelse. Tolerans och förståelse för mångfald är något som är mycket viktigt att jobba med i skolan nu.

Vilka typer av verk kommer vi att chilla med i fortbildningen?

– Vi kommer att chilla med personliga och inspirerande berättelser i form av t.ex. en barnbok, filmer och en roman. Ta gärna en titt på programmet och listan över böcker och filmer som vi bekantar oss med under fortbildningen.

Fortbildningen Kulturdidaktiskt chill genomförs hösten 2023. Anmälan är öppen!