Skriv här det du söker efter!
Projektbild för fortbildningen Leklust, två barn utklädda till pirater, står på en flotte.

Leklust – att skapa, utforska och lära genom lek

Projektbild för fortbildningen Leklust, två barn utklädda till pirater, står på en flotte.

Leklust – att skapa, utforska och lära genom lek

Vill du få en djupare förståelse för lekens betydelse för barns lärande? Behöver du verktyg för hur du kan använda leken som en resurs i verksamheten?

Fortbildningen Leklust vill lyfta lekens centrala roll inom småbarnspedagogiken genom att visa på hur man med leken som utgångspunkt kan integrera lärområden och kompetensområden. Leklust ger dig som deltagare en ökad kompetens och nya arbetssätt för att tillvarata lekens möjligheter som pedagogisk resurs och en fördjupad syn på lekens betydelse i en småbarnspedagogisk verksamhet.

 

Målgrupp: Personal inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning

Genomförande: Leklust genomförs som en flerformsfortbildning med både närstudietillfällen och webbaserade distanstillfällen.

Fortbildningen består av fyra moduler där leken behandlas ur olika synvinklar. Fortbildningen inleds och avslutas med en närstudiedag i Vasa och Helsingfors, och däremellan sker fortbildningen på distans genom träffar och arbete i den pedagogiska verksamheten.

Plats: Vasa och Helsingfors och online. I anmälan väljer du i vilken av städerna du deltar i närstudiedagarna.

Tidtabell: Fortbildningen genomförs hösten 2024 – våren 2025.

Omfattning: 2 närstudiedagar, 8 webbinarier och eget arbete i barngrupp, handledning vid behov.

 

Moduler:

Modul 1: Att skapa leklust

I denna modul lyfts lekens betydelse för barn och deltagarna får fördjupa sin kunskap i lekens roll i konstfostran.  

Tidpunkt:  

16.9 Närstudiedag i Vasa kl. 9-16

18.9 Närstudiedag i Helsingfors kl. 9-16

Modul 2: Lärande genom lek 

I denna modul ligger fokus på lekens möjligheter till lärande. Vi gör en djupdykning i lekresponsiv undervisning som didaktisk metod och därefter behandlas olika lärmiljöer och hur de kan bjuda in till lek. 

Tidpunkt:  

25.9, kl. 13-16, zoom  + två webbinarier och ett uppföljningstillfälle på distans

Modul 3: Hållbarhet genom lek 

Information uppdateras efterhand 

Modul 4: Rörelse genom lek 

Information uppdateras efterhand 

 

Utbildare:

Hannah kaihovirta Hannah Kaihovirta, Docent Hannah Kaihovirta är äldre universitetslektor i bildkonstpedagogik och estetiska ämnenas didaktik vid Pedagogiska fakulteten och den svenskspråkiga lärarutbildningen vid Helsingfors universitet. Kaihovirta har lång erfarenhet av vetenskaplig handledning samt av konstinformerade lärmiljöer som bildkonstnär, pedagog, forskare, projektledare och kurator för konstutställningar och konstpedagogiska events. 
Porträtt av Jessica Nylund Jessica Nylund, PeM. Jessica Nylund är utbildningsplanerare inom verksamhetsområdet Pedagogik och lärarfortbildning vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi. Jessica arbetar med olika projekt inom småbarnspedagogik och förskola. Tidigare har Jessica jobbat som lärare inom småbarnspedagogik och universitetslärare i småbarnspedagogik. 
Porträtt av Siv Lundström Siv Lundström, TD. Siv Lundström är utbildningsplanerare inom verksamhetsområdet Pedagogik och lärarfortbildning vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi. Siv arbetar med professionsutveckling för personal inom småbarnspedagogik och förskola, ofta i projekt där pedagogisk implementering och utvecklande av verksamhetskulturen står i fokus. Hon forskar även kring resiliens inom småbarnspedagogiken. Siv har tidigare jobbat som forskare, universitetslärare och sjukhusteolog och är även arbetshandledare.  

 

Avgift:

Fortbildningen finansieras av Utbildningsstyrelsen och är därför avgiftsfri för deltagarna. Observera att Utbildningsstyrelsens fortbildningsfinansiering inte omfattar Åland. Avgifter för resor, kost och logi på egen bekostnad.

 

Uppdaterad 24.4.2024