I fortbildningen CompColl får du som deltagare bekanta dig med olika verktyg och material som utvecklar elevernas kompetenser för att bli aktörer för förändring dvs minska ojämlikheter och orättvisor i världen, främja fred och rättvisa och lösa klimatkrisen både individuellt och kollektivt.
De genomgående uppgifterna och frågeställningarna som du kommer att få fokusera på är: Hur tas hållbarhet upp i grundskolans läroplan och på vilket sätt kan vi få in hållbarhetstänk i den lokala läroplanen?
Innehållsmässigt ligger förankringen i EU:s referensram för hållbarhetskompetenser, GreenComp. Den ger en gemensam kunskapsgrund för elever, vägledning till utbildare och främjar en gemensam definition av vad hållbarhet som kompetens innebär.
Målgrupp:
Skolledare och lärare inom grundläggande utbildning och andra stadiet
Innehåll och moduler:
Inledande föreläsning (18.9.2024, kl. 13-–16)
Kan vi stöda jämlikhet och rättvisa för nuvarande och kommande generationer genom att dra lärdom av tidigare generationer i syfte att främja hållbarhet?
Efter inledningen följer följande fyra moduler som är baserade på GreenComps fyra kompetensområden. Deltagarna avlägger alla fyra modulerna. |
Den inledande föreläsningen leds av: |
Comp 1: Hållbarhetskraft – det jag gör har effekt (23.10.2024, kl. 13–16) Innehållet består av en inspirationsföreläsning, övningar och diskussioner från ett individuellt, samhälleligt och mer globalt perspektiv kring de tre kompetenserna: värdesätta hållbarhet; stödja rättvisa; främja naturen.
Comp 1 leds av: |
Medverkande i podd 1: |
Comp 2: Hållbarhetslandskapet – en resa genom komplexitet (13.11.2024, kl. 13–16)
Comp 2 presenterar hållbarhet från ett individuellt, samhälleligt och mer globalt perspektiv kring de tre kompetenserna: systemtänkande; kritiskt tänkande; problemformulering.
Comp 2 leds av: |
Medverkande i podd 2: |
Comp 3: Framtidskompetens – Möter skolan näringslivets behov? (03.02.2025, kl. 14–16)
Det centrala innehållet består av hållbarhet från ett individuellt, samhälleligt och mer globalt perspektiv kring de tre kompetenserna: framtidskompetens, anpassningsförmåga och utforskande tänkande.
Comp 3 leds av: |
Medverkande i podd 3: |
Comp 4: Hur agerar vi för hållbarhet?
Det centrala innehållet består av hållbarhet från ett individuellt, samhälleligt och mer globalt perspektiv kring de tre kompetenserna: politisk handlingsförmåga; kollektivt handlande och individuell initiativförmåga.
Comp 4 leds av: |
Medverkande i podd 4: |
Arbetssätt:
Individuellt och tillsammans reflekterar deltagarna över sina hållbarhetsvärderingar bl.a. genom att föra en hållbarhetsloggbok. Med hjälp av olika reflektionsuppgifter behandlas hållbarhetskompetenserna både inom egna professionsområden, men också ämnesövergripande. Allt material bearbetas och sammanställs på en tillgänglig lärplattform.
Tidpunkt:
Start 18.9.2024
Ort:
Fortbildningen genomförs som distansstudier
Avgift:
Fortbildningen finansieras av Utbildningsstyrelsen och är därför avgiftsfri för deltagarna. Observera att Utbildningsstyrelsens fortbildningsfinansiering inte omfattar Åland.