Arkiv – Andra stadiet
Avslutade fortbildningar inom andra stadiet

Demokratifostran som livsstil i skolan
Vid Åbo Akademi innebar förverkligandet av projektet Idemo ett nytt kapitel för att utveckla ämnesövergripande pedagogik inom lärarutbildningen. Nu öppnar vi upp innehållet som en

Mångsidig bedömning i ett välmående gymnasium
Den nya gymnasieläroplanen togs i bruk i gymnasierna i augusti 2021. Denna fortbildning erbjuder nu ett djupare fokus på bedömningen.

#StarkareStudiehandledning
Deltagarna får insikter och kunskaper i hur det egna handledaruppdraget kan stärkas och hur man skapar och leder lärandegemenskaper som kontinuerligt utvecklas i skolan.

Utbildningsledarskap 2024
Verkar skolledning som ett intressant och utmanande tema? Har du funderat på att söka ett rektorsjobb i framtiden? Utbildningsledarskap, 25 sp syftar till att ge

Hälsa för lärande-lärande för hälsa
Fortbildningen erbjuder kompetens och modeller för att förstå sambanden mellan elevers hälsa och lärande, relationers betydelse för trivsel och inlärning samt förståelse och praktiska redskap

LUMATIKKA – för dig som undervisar i matematik
LUMATIKKA-programmet är en fortbildningshelhet för pedagoger – från småbarnspedagoger till lärare i grundskolan – som i sitt arbete lär ut matematik. LUMATIKKA-helheten utvecklar deltagarnas kompetens

Vi utvecklar bedömning tillsammans
Inom projektet Vi utvecklar bedömning tillsammans ordnas fortbildningar för lärare inom den grundläggande utbildningen och gymnasiet. Materialet och verktygen som deltagarna kommer att få ta

Stigar – med lärkraft mot en hållbar livsstil
Välkommen med i projektet som har som mål att stöda arbetet för hållbar livsstil i din egen undervisning. Lärarna från de olika stadierna får ta

Gymnasiet i tiden
Projektet strävar till att ge lärare inspiration, en vilja att själv utvecklas och utveckla sin syn på lärandet och lärarens roll, samt att själv bidra

Utbildningsledarskap, 25 sp 2022
Tycker du att skolledning verkar intressant och utmanande? Har du tänkt tanken att någon dag söka ett rektorsjobb? Utbildningsledarskap, 25 sp syftar till att ge

Mentorskap
Välkommen med på mentorsutbildning! Genom att delta i denna utbildning utbildar du dig till gruppmentor. Gruppmentorskap är en metod för att stöda nya lärare i

Mångsidig bedömning i ett välmående gymnasium 2.0
Den nya gymnasieläroplanen togs i bruk i gymnasierna i augusti 2021. Denna fortbildning erbjuder nu ett djupare fokus på bedömningen.

Utbildningsledarskap, 25 sp, Helsingfors
Tycker du att skolledning verkar intressant och utmanande? Har du tänkt tanken att någon dag söka ett rektorsjobb? Utbildningsledarskap, 25 sp syftar till att ge

Utbildningsledarskap, 25 sp 2021
Tycker du att skolledning verkar intressant och utmanande? Har du tänkt tanken att någon dag söka ett rektorsjobb? Utbildningsledarskap, 25 sp syftar till att ge

Specialläraruppdraget i gymnasiet – Fortbildning för speciallärare i gymnasiet
Målet med fortbildningen att förtydliga specialpedagogikens uppdrag i gymnasiet i enlighet med gymnasiets läroplan och stärka speciallärarens kunnande inom de områden som nya gymnasielagen kräver.

Utbildningsledarskap, 25 sp, Vasa
Tycker du att skolledning verkar intressant och utmanande? Har du tänkt tanken att någon dag söka ett rektorsjobb? Utbildningsledarskap, 25 sp syftar till att ge

Vi utvecklar bedömning tillsammans
Inom projektet Vi utvecklar bedömning tillsammans ordnas fortbildningar för lärare inom den grundläggande utbildningen och gymnasiet. Materialet och verktygen som deltagarna kommer att få ta

Må bra tillsammans – att främja social trygghet i skolan
Inom fortbildningsprojektet eftersträvas att höja skolpersonalens beredskap att identifiera och hantera olika sociala konfliktsituationer som lätt kan uppstå i skolmiljö. Du får veta mera om

Gränsland – forma din fortbildning om läs- och skrivprocesser på 2020-talet!
GRÄNSLAND – forma din fortbildning om läs- och skrivprocesser på 2020-talet! Fortbildningshelheten GRÄNSLAND utgår från att lärarens kvalitativt högtstående arbete med läs- och skrivprocesser inte

Framtidsdalen
För tredje gången är Framtidsdalen tillbaka! Framtidsdalen är ett nationellt projekt för framtidens ledare inom utbildningen. I den tredje omgången kommer vi att fortsätta utveckla

Verme²
Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier erbjuder tillsammans med Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi läsåret 2019 en mentorsutbildning i gruppmentorskap. Till utbildningen antas 15

En kurs för att utveckla undervisning i mångkulturella miljöer
Här kan du läsa om en fortbildningskurs med språkinriktat utvecklingsarbete i egen arbetsmiljö som ett centralt kursmål.

PLUS – Pedagogiskt Ledarskap och Utveckling av Skolan
Påbyggnadsprogram för förtroendevalda rektorer, tjänsterektorer och biträdande rektorer. Programmets syfte är att fördjupa förståelsen för skolornas pedagogiska ledarskap och att förstärka handlingsberedskapen att utveckla av

Tutorlärare – skolutveckling tillsammans
Tutorlärarverksamheten fortsätter och kan nu även inkludera verksamhet i gymnasier. Kommuner har kunnat söka medel för verksamheten och går nu in för sitt tredje kalenderår.

Skolvis lärarfortbildning för ämneslärare i naturvetenskap och matematik
Den här fortbildningen riktar sig till hela ämneskollegiet i naturvetenskap och matematik inom en skola. Målsättningen är att stöda lärarna i att kollegialt utveckla undervisningen

Meningen med livet är att skapa mening i livet
Meningen med livet är att skapa mening i livet — religion- och livsåskådningsämnenas uppdrag för 2020-talet Vill du få nya ingångar till din undervisning i

Stöd för distansundervisning
Vad skall vi tänka på när vi övergår från när- till distansundervisning? Vilka verktyg och tjänster kunde vara ändamålsenliga? Hur fungerar interaktionen med och mellan

Pedagogisk användning av Google Suite for Education
(BESTÄLLNINGSKURS) Använder ni G-Suite for Education (tidigare GAFE) i er kommun? Är användningen ändamålsenlig? Vi erbjuder fortbildning i grundfunktioner samt i pedagogiska betänkligheter kring dessa.

Utbildningsledarskap
Utbildningsledarskap 25 sp, är en behörighetsgivande fortbildning för rektorstjänst och riktar sig till personer som är intresserade av utbildningsväsendets administration och förvaltning samt pedagogiskt ledarskap.

