Skolresurs webbinarserie ger praktiska tips för undervisningen

Skolresurs har under hösten 2020 kört i gång en serie webbinarier. Serien körde i gång i augusti med ett populärt tema, användningen av Escape rooms i undervisningen.

Som nästa i tur står webbinariet med temat ”Att mäta”, som riktar sig till personal inom småbarnspedagogik, förskola och årskurs 1. Frågor att fundera över är bland annat vad det innebär då man mäter något. Vad allt går att mäta? Under webbinariet funderar man på konkreta idéer och deltagarna får gärna delta i diskussionen. Klicka här för att anmäla dig och kom med torsdag 24.9 kl. 13–14.

Torsdagen 1.10, kl. 15–16 håller läraren Sebastian Holsti ett webbinarium  med rubriken ”Mattehunger – engagerande matematikundervisning”. Temat är den negativa utvecklingen av elevernas emotionella förhållande till matematik i grundskolan och vad som kan göras åt det. Alla intresserade lärare från småbarnspedagogik till vuxenutbildning är varmt välkomna med. Klicka på länken för att komma till anmälningsblanketten.

Ett par veckor senare, 12.10, kl. 15–16, bidrar Skolresurs till EU:s kodningsvecka genom ett webbinarium som ger deltagarna möjligheten att bekanta sig med Raseborgs lärstig för programmering och making. FM Mia Skog presenterar då Teknikpoolens webbplats med lärandematriser och lärarmaterial. Anmälningsblanketten finns bakom denna länk.

Den 3 november, kl. 15 är temat “Begreppsbubblor och hållbar utveckling”. Ansvariga för webbinariet är PeD Ann-Catherine Henriksson och FD Berit Kurtén, båda med lång erfarenhet inom bl.a. didaktik och undervisning. Under webbinariet presenteras principen bakom begreppsbubblor och hur de används i praktiken. Skolresurs julkalender 2020 kommer att bestå av begreppsbubblor med hållbarhetstema och webbinariet fungerar samtidigt som en introduktion till årets julkalender. Läs mer på Skolresurs webbplats, skolresurs.fi, då tillfället närmar sig.

Skolresurs webbinarier planeras att fortsätta på våren. Obs! Om du missade webbinariet kring Escape rooms, så hittar du det på Skolresurs Youtube-kanal. Du kommer dit direkt genom att klicka här.

Varmt välkommen med!

Uppdaterad 21.9.2020