Akademiforum i Vasa om välmående i skolan

Frida Boisen. Foto: Karl Nordlund/Harper Collins Nordic

Akademiforum #allaskafåmåbra om välmående i skolan arrangeras tisdag 24.9.2019 kl. 18 i Academill, Strandgatan 2, Vasa.

Stress, jobbiga kompisar, prestationskrav, oro och dålig sömn … orsakerna till att en ung människa börjar må dåligt kan vara många och varierande. Arrangörerna frågade ungdomar om illamående i skolan och vad som kan förbättras. Hittills har nästan 600 svarat.

På Akademiforum deltar svenska programledaren och Friendsambassadören Frida Boisen, som bjuder på en inspirationsföreläsning om hur man kan vara snällare på nätet och ger konkreta tips för att förhindra mobbning utanför klassrummet.

En panel med experter och ungdomar debatterar och diskuterar kring temat under ledning av VBL-journalisten Björn Nyberg och studerande Ellen Bos. I panelen deltar också psykiatern Hassan Jaghoori, kuratorn Mats Bergvik, undervisningsrådet Maria Sämskar och skoleleverna Jenny Mattbäck, Gabriella Åkers, August Sharma och Tindra Rimpilä.

Teaterelever från Taikon läser upp verkliga berättelser av ungdomar från undersökningen #allaskafåmåbra.

Seminariet riktar sig till ungdomar, föräldrar, lärare och alla som är intresserade av ämnet. Välkommen med! Anmälan på www.abo.fi/akademiforum/anmalan

Nästa Akademiforum med temat läsning blir den 30 oktober.

VBL och CLL-logon

Uppdaterad 12.9.2019