Vad kan en sjuåring lära oss vuxna om stresshantering?

flicka med leksak
Ella, 7 år, expert på stresshantering. Foto: Anna Toivonen.

Vi har alla olika sätt att stå ut med att inte veta hur och när coronakrisen kommer att ta slut. Det enda vi vet med säkerhet är att allting är väldigt osäkert just nu. I Öppna universitetets blogg – Öpubloggen – kan du ta del av Ellas sätt att tänka. Ella är sju år och har lätt för att leva i nuet. Just nu tycker hon det är bra att vi i och med coronapandemin kör så mycket mindre bil. Se på luften! Genom att tänka positivt kan Ella hantera läget.

Anna Toivonen är den som bloggar om Ella. Utöver utbildningsplanerare vid Öpu, är Anna legitimerad psykolog och konstaterar att det finns något väldigt värdefullt i den positiva psykologin som hanteringssätt, det kan vi dra nytta av just nu. Det handlar inte om att förneka negativa realiteter, utan om att uppleva nuet och att också i en kris inte endast sträva efter att klara oss på ett personligt plan utan också ser till andra.

Klicka här för att läsa Annas hela blogginlägg.

I Öpubloggen finns en hel del annat intressant. Du kan till exempel läsa om hur Donald Trump ökar värdet på biblioteken, eller vad GDPR egentligen ledde till. Dessutom kan du bekanta dig med Öpus personal,

Klicka in dig på Öpubloggen: http://blogs.abo.fi/oppnauniversitetet/

Uppdaterad 8.5.2020