Vetenskapskalas för barn ordnas via Skolresurs

Hör du till dem som behöver ordna barnkalas och försöker hitta på ett roligt innehåll? Helst av allt kanske du ordnar kalaset utanför det egna hemmet? Då är vetenskapskalas en fin möjlighet!

På vetenskapskalaset får barnen klä sig i labbrockar, prova på att vara kemister och testa en massa rolig och intressant naturvetenskap. I rummet invid OpiLUMA-laboratoriet kan föräldrarna duka upp kalasmaten.

Max. antal deltagare är 16 barn, experimenten lämpar sig för över 7-åringar. Födelsedagskalasen kan ordnas både på vardagar och veckoslut. Födelsedagskalaset tar 1,5 timmar varav experimenten en timme. Resten av tiden används för att fira födelsedagsbarnet vid kalasbordet.

Laboratoriet finns i Arcanum, Arcanumgränden 4 på Universitetsbacken, Åbo.

Mera information på (scrolla ner för svensk info): https://sites.utu.fi/luma/lapsille-ja-nuorille/tiedesynttarit/

Kolla kalendern att tiden inte redan är bokad.

Födelsedagskalasen är en del av LUMA-verksamheten som vid Åbo Akademi koordineras via Skolresurs, Centret för livslångt lärande. Mera om Skolresurs och arbetet för att öka intresset för naturvetenskaper, teknik och matematik på: skolresurs.fi.

Uppdaterad 19.2.2020