Fin möjlighet för gymnasiestuderande att ansöka om en plats till sommarforskarskolan Rays

Research Academy for Young Scientists, förkortat Rays, är en sommarforskarskola för unga som i framtiden vill bli ledare för forskning inom naturvetenskap och teknik. Sommaren 2024 kommer ett tjugotal gymnasiestuderande att samlas i Strängnäs utanför Stockholm och uppleva fyra av de mest stimulerande veckorna i sina liv. Två av dessa gymnasiestuderande kommer att vara från Finland. Vi letar efter andraårsstuderande på gymnasiet som har ett brinnande intresse för matematik, naturvetenskap eller teknik.

Ansökan är öppen mellan den 1 februari och den 31 mars. Notera att ansökan är krävande, så det lönar sig att förbereda sig i tid.

Läs mer på Rays hemsida och i följande flyers (som man gärna får dela på skolan eller direkt med någon i målgruppen):

Rays Finland poster för studerande
Rays Finland poster för studerande (kortare text)
Rays Finland poster för lärare

Läs ”Den bästa sommaren någonsin på Rays sommarforskarskola” för att ta del av Wilma Halls och Victor Backas erfarenheter från sommaren 2023.

Logo med texten Rays for excellence och en röd asterisk.

Skolresurs  och Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finland (STV) samarbetar med Rays för att möjliggöra platser för finlandssvenska gymnasiestuderande.