Skriv här det du söker efter!

Framtiden för tutorlärarverksamheten?

Framtiden för tutorlärarverksamheten?

En tutorlärare är en lärare med ett särskilt uppdrag att utveckla och utnyttja digitaliseringen i skolan på ett ändamålsenligt sätt. När tutorlärarverksamheten inleddes låg dessa lärares fokus mycket på problemlösning gällande program och datatekniken över lag, men uppdraget växte och breddades med tiden. I dag skapar tutorlärare digitala lärstigar, IT-strategier och implementerar användningen av teknik, appar och lärplattformer i skolornas undervisning.

Utbildningsplanerare, doktorand John Henriksson vid Centret för livslångt lärande har på nära håll följt tutorlärarverksamheten inom sitt arbete och sammanfattar i en artikel reflektioner och lärdomar från de senaste fem åren med statsunderstödd tutorlärarverksamhet.

Henriksson frågar sig vad som sker med tutorlärarverksamheten nu, när statsunderstödet verkar ha sinat samtidigt som vi befinner oss i en mer än någonsin digitaliserad vardag i coronaviruspandemins spår.

Artikeln är skriven i våras och finns att läsa i sin helhet på tutorlärarverksamhetens webbplats.


Artikeln ingår i CLL:s nyhetsbrev 3/2021

CLL:s nyhetsbrev

Centret för livslångt lärande – startsida