Aktuellt

Baltic University Programme firar 30-årsjubileum 2021. För att uppmärksamma detta ordnas bl.a. webbinarieserien Space Bridges 2.0. Första webbinariet den 28 januari fokuserar på miljön och dess utveckling efter kalla kriget. Bland annat ÅA:s Anna Törnroos-Remes forskardoktor vid forskningsprofilen Havet, deltar i programmet med att titta in i Östersjöns framtid. Webbinarieserien hålls på engelska och har en session i månaden under 2021.

bup-logo-200px

Konceptet Space Bridges var en tidig form av telekommunikation mellan två specifika geografiska platser. Konceptet användes mellan USA och Sovjetunionen i början av 1980-talet. Idag kallar vi motsvarigheten videokonferens, med skillnaden att det nu fungerar över internet. Baltic University Programme använde teknologin mellan 1990 och 1995 då man arrangerade en rad seminarier och föreläsningar som personer på olika orter inom regionen kunde ta del av. Dessa satellitsändningar har också inspirerat till BUP:s logo, där Space Bridge-satelliten sprider kunskapens ljus över Östersjöregionen.

År 2021 arrangeras Space Bridge 2.0 – med hjälp av internet och således väldigt mycket enklare tekniska arrangemang. Du kan delta var än du befinner dig. Anmäl dig för att delta via Zoom eller följ seminariet på Youtube.

Mera information (på engelska) om SpaceBridges 2.0 finns på BUP Finlands webbplats.