Digitala konferenser utvecklas steg för steg vid CLL

Professor i språkbad och flerspråkighet, Siv Björklund, här tillsammans med sändningsteamet för SviFi 19: utbildningsplanerare Carina Österåker, projektassistent Stefan Westergård och utbildningsplanerare Roland Träskelin. På bilden saknas utbildningsplanerare John Henriksson, som agerade fotograf.

BILDER: John Henriksson

Konferensen Svenskan i Finland 19 (SviFi 19) arrangerades digitalt av Åbo Akademi i samarbete med Centret för livslångt lärande den 6-7 maj i Vasa. Temat för konferensen var ”Att skriva på svenska – privat och professionellt”

Plenarföreläsare var Ulrika Magnusson, Stockholms universitet, Katarina Rejman, Helsingfors universitet och Åsa Palviainen, Jyväskylä universitet. Konferensen lockade totalt 92 deltagare från Finland och Sverige.

Som pausunderhållning medverkade finlandssvenska singer-songwritern, tillika ÅA-doktorand Sofie Lundell och komikern Alfred Backa.

”Learning by doing”

Konferensen är den andra i ordningen som arrangerats av CLL under läsåret 2020 – 2021 som präglats av coronaviruspandemin. Tidigare arrangerades konferensen De nationella språkbadslärardagarna 30.9 – 1.10.2020.

– Att arrangera konferens på distans har varit en lärorik process för de medarbetare vid CLL som varit involverade. Distansarbetstiden har erbjudit en möjlighet att utveckla det tekniska kunnandet. Mycket har skett som ”learning by doing”. Feedbacken gällande de tekniska arrangemangen har glädjande varit positiv efter båda konferenserna, vilket förstås ger oss motivation att fortsätta utvecklas, säger Carina Österåker.

Roland Träskelin sitter framför ett bord med sändningsutrustning; skärmar och datorer.
Roland Träskelin följer med en pågående föreläsning under konferensen SviFi 19, som sändes från Academill.

Hur tillgodose det sociala digitalt?

Närmast på agendan över konferenser som CLL är med och arrangerar står Nordisk konferens i samfunnskunnskapsdidaktikk ”NOKSA”, den 4–6 april 2022

– Gällande NOKSA återstår det ännu att se om hybridarrangemang blir aktuella. För trots positiv feedback på de digitala konferenserna, så finns en längtan efter att få träffas fysiskt och utbyta tankar och idéer. Hur vi tillgodoser det sociala behovet hos konferensdeltagare digitalt, dvs. ”small talk” och nätverkande, är något som vi just nu funderar mycket på, säger Carina Österåker.

Artikeln ingår i CLL:s nyhetsbrev 2/2021

CLL:s nyhetsbrev

Centret för livslångt lärande – startsida