Hösten i Åbo kulminerar i Vetenskapsdagarna och Forskarnatten

Vetenskapsdagarna och Forskarnatten inbjuder besökare i alla åldrar att bekanta sig med vetenskap sista veckoslutet i september. Fredag 27.9 klockan 18.00 i Åbo domkyrka föreläser forskare om känslor ur fyra olika perspektiv, och besökarna får sjunga med i Thomas av Aquinos medeltida liturgier. Lördag 28.9 klockan 10‒14 får besökarna se, höra och experimentera med vetenskap i besöks- och innovationscentret Joki.

Besökarna kan prata med roboten Nao lördag 28.9 i besökscentret Joki. Foto: Åbo universitet

Vetenskapsdagarna och Forskarnatten är redan etablerade traditioner i Åbo, de ordnas båda nu för fjärde gången. Evenemangen förnyas ändå varje år.

– Både Vetenskapsdagarna och Forskarnatten är mångsidiga och interaktiva evenemang. Deltagarna har möjlighet att diskutera med forskare, ställa frågor och framföra egna tankar, berättar Åbo universitets kommunikationsdirektör Anne Paasi.

Enligt Åbo Akademis kommunikationschef Thurid Eriksson finns det ett stort intresse för vetenskapsevenemang som Vetenskapsdagarna och Forskarnatten.

– En av universitetens viktigaste uppgifter är att popularisera och förmedla vetenskap. Människor är intresserade av hur forskningen tar tag i och löser aktuella samhälleliga utmaningar. Med de här evenemangen hoppas vi nå ut till både yngre och äldre personer som är nyfikna på vetenskap, säger Thurid Eriksson.

Forskarnatten i domkyrkan

Temat för Forskarnatten är i år känslor. Evenemanget äger rum fredag 27.9 klockan 18.00 i Åbo domkyrka.

‒ För två år sedan ordnade vi Forskarnatten första gången i Åbo domkyrka och det var väldigt omtyckt av både forskare och publik. Kyrkomiljön skapar en speciell och stämningsfull atmosfär för vetenskaplig diskussion, säger Paasi.

Den här gången handlar föreläsningarna om känslornas inverkan på till exempel valet av make under århundradenas lopp, om hur evolutionen styr vårt sätt att tänka och handla, och om hur det känns när känslor och vetenskap står i konflikt.

Åbo domkyrka

Efter fyra presentationer kan åhörarna välja vilken av de fyra forskarna de vill diskutera vidare med, eller om de vill höra mera om den tvärvetenskapliga forskningen kring Thomas av Aquinos liturgier.

Vetenskapsdagarna i besökscentret Joki

Vetenskapsdagarna i Åbo går av stapeln i besöks- och innovationscentret Joki lördag 28.9 klockan 10‒14. Temat för evenemanget är mod, och bjuder på program för alla åldrar.

Klockan 10 börjar en föreläsning om insekter för barn i åldern 7‒10 år. Vuxna släpps inte in på föreläsningen, såsom brukligt är i Barnens universitet. Vuxna kan under tiden i stället lyssna på presentationer om sömn, familjevåld eller bekanta sig med de många aktivitetspunkterna i Jokis aula och tredje våning.

‒ Vi får också besök av Tuomo Suntola, vinnare av Millennium Technology Prize 2018. Suntola är känd för att ha uppfunnit och utvecklat atomlagerdeponering, det vill säga ALD. ALD har möjliggjort våra liv med smarttelefoner, kraftfulla datorer och sociala medier. Under Vetenskapsdagarna talar Suntola om hur vetenskap och teknik är till för människan, berättar Thurid Eriksson.

Vid aktivitetspunkterna i Joki kan besökarna till exempel testa ett leklaboratorium, leta efter arkeologiska fynd eller studera celler och organismer via mikroskop. Den som är modig kan dessutom dyka in under en mörk kupol för att se glödande alger, lära sig mer om hjärnans eller rymdens mysterier eller prata med roboten Nao.

Båda evenemangen är gratis och öppna för alla. Besökarna kan avgiftsfritt parkera sina bilar vid Sirkkala kasern (Brunnsgatan 12) eller vid parkeringsplatsen för universitetspersonal bakom odontologiinstitutionens byggnad (i början av Sirkkalagatan).

Vetenskapsdagarna stöds av Finska kulturfonden och Tieteen tiedotus.

Mer information:

Åbo Akademis kommunikationschef Thurid Eriksson, tfn 0400 534 430, thurid.eriksson@abo.fi

Åbo universitets kommunikationsdirektör Anne Paasi, tfn 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi

Webbplats: www.abo.fi/vetenskapsdagarna