Kafe Gadolinia Kb vann offerttävling för restaurang i nybygget Aurum

Kafe Gadolinia Kb, även känt som Kårkafeerna, har vunnit en offerttävling för restaurangen som placeras i den nya Aurum- byggnaden som byggs på Henriksgatan i Åbo som bäst. Aurum, för många än så länge mera bekant som Nya Juslenia, byggs på uppdrag av Finlands Universitetsfastigheter Ab (SYK) och kommer bland annat att inrymma Åbo Akademis fakultet för naturvetenskaper och teknik samt institutionen för kemi och biblioteket vid Åbo universitet. Aurum ska stå färdigt våren 2021 och tas enligt planerna ibruk samma höst. Upphandlingen av restaurangaktör gjordes av SYK.

”Den helhet som Kårkaféerna presenterade gjorde intryck på oss. Förutom kunskap om kost och näring avspeglades en stark kund- och marknadskännedom. Vi tror att de har förmåga att göra Aurums restaurang till en levande mötesplats för hela området. Som verksamhetsutövare hoppas vi att Kårkaféerna flexibelt beaktar kundernas behov, och vi tro att de förnyar sig i tidens anda. Vi förväntar oss att husets restaurang kommer att locka till sig, förutom studerande och personer som arbetar på stället, även områdets invånare”, beskriver kundchef Jessica Örn vid SYK.

”Vi är väldigt glada över att Kårkaféerna valdes till att bygga upp Aurums restaurangkoncept. Vi ser fram emot att servera god mat och erbjuda bra stämning på tre språk i hjärtat av Aurum. Processen startade redan i höstas och vårt team har genomgående betonat vår omsorg om hög kvalitet, goda kundservice och kundkännedom”, säger Kafe Gadolinia Kb:s VD Susanna Häyry.

Kafé Gadolinia Kb ägs av Åbo Akademis Studentkår och Åbo Akademis Alumner rf. Kommanditbolaget har verkat över 40 år och har idag sammanlagt fyra lunchrestauranger; Café Arken, Café Fänriken, Café Gadolinia och Café Kåren. Förutom lunchrestaurangerna finns också beställningsrestaurangen Restaurang Kåren. Inom företaget arbetar ca trettio anställda inklusive tre stycken restaurangchefer.

Finlands Universitetsfastigheter Ab (SYK) är en nationell campusutvecklare som äger och utvecklar fastigheter på sina campusområden.