Hanna Kronqvist ny dirigent för Florakören och Brahe Djäknar

FM i musikvetenskap, musikpedagog Hanna Kronqvist har valts till ny dirigent för Florakören och Brahe Djäknar vid Åbo Akademi. Hon efterträder Ulf Långbacka som går i pension efter att ha lett studentkörerna i 31 år.

Hanna Kronqvist
Hanna Kronqvist. Foto: Frida Lönnroos

Hanna Kronqvist har lång och gedigen erfarenhet av arbete med vokalmusik i olika former. Hon har dirigerat Evivakören i Helsingfors sedan 2010, därtill leder hon projektdamkören Exaudio som hon varit med och grundat. Sedan hösten 2020 är hon även dirigent för kammarkören NOX i Vasa.

Kronqvist har tidigare dirigerat flertalet körer, bl.a. ÅK Ensemble i Åbo, Vokalensemblen Röster i Vasa och har också samarbetat med Florakören vid Åbo Akademi samt tonbildat ett stort antal körer. Hon har vunnit flertalet priser och utmärkelser tillsammans med sina körer både i Finland och utomlands.

Kronqvist är också en flitigt anlitad arrangör av körmusik samt styrelseordförande för DUNK, De Ungas Musikförbund i Svenskfinland.

Den nya dirigenten utsågs av en rekryteringsgrupp som involverade både körmedlemmar och externa sakkunniga.

– Vi hade många kunniga kandidater, men tyckte att Hanna Kronqvist särskilt hade färdigheter och erfarenheter som kommer att stödja och utveckla Florakörens och Brahe Djäknars verksamhet och framtid. Vi är mycket glada att få möjligheten att börja arbeta tillsammans med Kronqvist och skapa fin och spännande musik i framtiden, säger Sauli Huhtala, kapellmästare för Akademiska Orkestern och ordförande för rekryteringsgruppen.

Nyvalda Kronqvist uppger att hon med glädje ser fram emot samarbetet med Florakören och Brahe Djäknar.

– Jag är jätteglad och tacksam över den här möjligheten. Studentkörerna är otroligt fina instrument, som representerar både tradition och förnyelse.

Ulf Långbacka kommer att leda Florakörens och Brahe Djäknars traditionsenliga adventskonserter i Åbo Domkyrka i december. Hanna Kronqvist inleder sitt arbete den 1 januari 2023.

Läs mer om Florakören och Brahe Djäknar.