DI-dagen visade gymnasister framtiden som diplomingenjör

Över 50 gymnasiestuderande deltog i DI-dagen den 22 januari 2021 och prövade på sin framtid som diplomingenjörer. Evenemanget arrangerades i år online.

Under evenemanget fick studerandena bekanta sig med studier vid Åbo Akademis diplomingenjörslinjer, träffa studerande från fakulteten för naturvetenskaper och teknik och höra från alumner om de karriärmöjligheter som öppnar sig efter en diplomingenjörsexamen.

Foto från studion. Tre personer sitter på en scen.
Foto från studion. Fr.v. Cecilia Dahl, studerande i kemi- och processteknik, Benjamin Finell, studerande i datateknik, och Ida Nordell, evenemangvärd och studerande i kemi- och processteknik. Foto: Bettina Rehnström.

Sonja Enestam är R&D manager vid Valmet och var en av de alumner som deltog. Hon säger att det för henne är viktigt att visa att diplomingenjörer kan göra verklig nytta.

– Om du är intresserad av naturvetenskaper och teknik och känner att du vill göra något konkret för miljön och mot klimatförändringen är diplomingenjörsutbildningen ett utmärkt alternativ, säger Enestam, som studerade processteknik vid Åbo Akademi 1990–1995 och senare också doktorerade.

– Du kommer i framtiden ha ett brett spektrum av intressant arbetsuppgifter att välja mellan, arbeten där du konkret kan bidra till utvecklingen av nya energilösningar och miljövänligare processer. För Valmet är dessa frågor viktiga och vi behöver också i framtiden duktiga diplomingenjörer som kan föra utvecklingen vidare.

Studerandena fick också testa sina ingenjörskunskaper i en utmanande tävling i kemi- och processteknik samt datateknik, där huvudpriset var en möjlighet till en studieplats vid Åbo Akademi.

DI-dagen sponsrades av Valmet, Thurne Teknik Finland, Lemtapes, Tekniska Föreningen i Finland – TfiF, FITech Network University och FORCIT Group. Åbo Akademi tackar för gott samarbete!

Foto från studion. Två personer bakom ett bord.
Mari Nurmi, evenemangvärd och akademilektor i pappersförädling och Pasi Tolvanen, universitetslärare i kemisk reaktionsteknik. Foto: Bettina Rehnström.
Foto från studion. TV-skärm med en laborerande forskare på.
En video om tillverkning och användning av nanocellulosa – naturens supermaterial. I videon skymtar vi Jan Gustafsson, akademilektor i träförädlingsteknik. Foto: Bettina Rehnström.