Aktuellt

DemoDay introducerade gymnasieelever till allt från fartygssimulatorer till hundrobotar

En fyrbent hundliknande robot går fram framför klassen medan en professor beskriver de sensorer och motorer som roboten är uppbyggd av. Programmeringen omfattar grundläggande saker som att stå upprätt eller röra på lemmar, men också allt möjligt annat man kan tänka sig att en rörlig enhet ska göra. Wallace Moreira Bessa, biträdande professor i maskinteknik vid Åbo universitet, beklagar att alla robotar i den nya fakulteten ännu inte har packats upp.

Under DemoDay besöktes bland annat laboratorier i kemisk reaktionsteknik i Aurum.

DemoDay-evenemanget vid Teknologicampus Åbo introducerar första årets gymnasieelever till robotik, fartygssimulatorer, hälsoteknik, tillverkning av alkaliska batterier och många andra områden som kan studeras vid högskolorna i Åbo.

Moreira Bessa börjar med grunderna. Bland de olika typerna av robotar finns flygande drönare, en hundliknande MiniSpot, en tvåbent Atlas, en hushållsrobot, en stor industrirobot som ser ut som en arm, en robotgräsklippare och till och med en undervattensrobot som reparerar de djupaste delarna av oljeriggar.

Maristiina Nurmi, äldre universitetslektor vid Åbo Akademi, förklarar hur idén till DemoDay uppstod.

– Min dotter går i gymnasiet. När vi pratade insåg vi att det finns alla möjliga introduktioner till utbildningar för andra- och tredje årets gymnasister, men att det inte finns något liknande för dem som går första året. Under det första året har du fortfarande möjlighet att välja till exempel fler kurser i fysik eller kemi och det är därför det här evenemanget är riktat till gymnasiets första årskurs.

Enligt Nurmi kan programmering av en robot kan vara så enkelt som att få den att gå genom rummet för att dricka ur en vattenflaska. Även en enkel uppgift kräver flera olika rörelser. Man måste hitta en flaska i omgivningen, gå till den, lyfta den till läpparna och dricka. Allt är uppdelat i små bitar och det är så robotprogrammering fungerar.

Doktorand Mark Martinez Klimov under DemoDay
Doktorand Mark Martinez Klimov från teknisk kemi och reaktionsteknik.

– DemoDay föddes när vi från högskolorna träffades genom Teknologicampus Åbo och funderade på hur vi skulle kunna samarbeta. Evenemanget riktar sig i första hand till gymnasieelever i vår egen region och vi fick deltagare från flera gymnasier. Det här är första gången vi arrangerade detta, men evenemanget verkar ha varit en framgång och deltagarna nöjda, säger Nurmi.

Robotlaboratoriet var inte den enda programpunkten. Health Tech Lab visade upp ett bilspel som drivs av tankens kraft. Den som ville testa fick en plastbur full av kablar och sensorer på huvudet och en skärm visade hur bilen kör genom stadens gator. Åtminstone i viss mån. Vid en annan aktivitetspunkt kunde studenterna testa glasögon där ett skelett med alla dess delar projicerades framför användaren. Anatomi är lättare att studera från en modell som kan ses från olika vinklar.

Nurmi förklarar hur DemoDay kommer att fortsätta.

– Den slutgiltiga bekräftelsen på framgång kommer när vi samlar in feedback. Utifrån det kommer vi att börja fundera på nästa års evenemang.

DemoDay arrangerades den 11 april 2022.