Skriv här det du söker efter!

Aktuellt

Aktuellt

Barnens roll i arbetet med social hållbarhet behöver förstärkas

Det är utmanande att integrera frågor om social rättvisa i småbarnspedagogiken. Det visar resultaten i en ny forskningsrapport vid Åbo Akademi där man undersökt hur personal inom finländsk småbarnspedagogik ser på hur social och kulturell hållbarhet beaktas och implementeras i arbetet med barn.

I sin studie har forskarna fokuserat på personalens syn på hur sociala och emotionella färdigheter samt förebyggande av mobbning, rättvisa, mångkulturalism, jämställdhet mellan könen och mångfald i familjer beaktas och implementeras i hållbarhetsarbetet med barn.

Resultaten bygger på en analys av enkätsvar från personal i 53 småbarnsgrupper med barn under 6 år i Finland. Enkäten ingår i kartläggningsverktyget PROSUS (Promoting Sustainability in ECEC) som forskarna utvecklat för att stödja implementeringen av hållbarhetsarbete i den finländska småbarnspedagogiken.

Svaren visar att personalen i stor utsträckning är medvetna om och undviker så kallade essentialistiska faktorer som könsbeteckningar, att man undviker att tala om ”flick- och pojkfärger” eller att man uttrycker respekt för mångfald inom familjer eller inte gör skillnad på hudfärg. Resultaten visar också att personalens värderingar i någon utsträckning kolliderar med de pedagogiska förhållningssätt de borde tillämpa Ett exempel på det här är osäkerhet i arbetet med multikulturalitet och att man i viss mån normaliserar finländskhet. Det här går hand i hand med den pedagogiska interaktionen med barnen. Personalen ser det ofta som ett erkännande att genomföra läroplaner som rör social och kulturell hållbarhet, men att barnens aktiva roll i att främja hållbarhet inte helt omfamnas i praktiken.

– Våra resultat visar att personalen är medveten om målen och sätten att hantera social rättvisa och mångfald, men inte nödvändigtvis förstår dem som ett omfattande fenomen. Förståelse kräver grundlig reflektion bland teammedlemmarna, med föräldrarna och på enheten som helhet. Vi ser till exempel en brist på kritiskt förhållningssätt och en starkt vuxenstyrd pedagogik där barnens aktiva roll inte lyfts fram i det pedagogiska samspelet, säger Christin Furu, universitetsforskare vid Åbo Akademi, som utfört undersökningen i samarbete med Satu Valkonen, universitetslektor vid Helsingfors universitet.

Forskarna understryker att det är mycket viktigt att uppmuntra barnens positiva uppfattning om sig själva och andra. Det är också viktigt att barnen inte bara lär sig om sina individuella rättigheter utan också om sina skyldigheter gentemot andra.

– Vi borde omdefiniera diskussionen till att handla om kollektiva rättigheter framom individuella. Då behövs att personalen inte bara betonar barns individuella utveckling och lärande, utan också lärandemöjligheter i miljöer där man prioriterar det gemensamma bästa. Känslan av gemenskap behövs för att främja och stimulera ett globalt medborgarskap, även i tidig ålder.

De finländska läroplanerna kräver att man beaktar social, kulturell, ekonomisk och ekologisk hållbarhet i all verksamhet. Med hänvisning till forskningsresultaten vore det därför enligt forskarna viktigt att stärka personalens kunskap och förståelse för social rättvisa, och att betona barnens aktiva deltagande när det gäller att främja hållbarhetsarbete.

Artikeln “Finnish ECEC personnel’s views on the challenging nature of promoting social justice: a sustainability research perspective” har publicerats i tidskriften European Early Childhood Education Research Journal och kan läsas i sin helhet här: https://doi.org/10.1080/1350293X.2022.2154818
Artikeln lyftes upp av tidskriften EECERJ som en del av konferensen EECERA2024 i Brighton i september 2024 är fritt tillgänglig under september månad 2024.

Mera information:
Christin Furu, universitetsforskare vid Åbo Akademi
Telefon: +358 503291862
E-post: christin.furu@abo.fi

https://research.abo.fi/sv/persons/christin-furu/publications/