Personalen vid CLL vill vara läsande förebilder

CLL deltar i Hem och Skolas kampanj Läs själv! och Novellkarusellen.

Det skrivs och pratas mycket om att barn och unga läser för lite idag. Men hur är det med oss vuxna – hur mycket läser vi? Är vi läsande förebilder?

Förbundet Hem och Skola vill inspirera vuxna att läsa flera böcker och driver därför under 2024 kampanjen “Läs själv!”. Novellkarusellen är en del av kampanjen och där hakade CLL på och antog utmaningen att försöka vara läsande förebilder.

Två glada kvinnor kollar på Haruki Murakamis bok Elefanten som gick upp i rök.
Sofia Mickelsson och Madelene Orre bekantar sig med Haruki Murakamis bok Elefanten som gick upp i rök. Foto: Stefan Westergård

I Novellkarusellen fick vi av Hem och Skola som gåva två böcker med noveller, att rotera inom personalen. Den ena, Jonas Karlssons Nya människor i fel ordning, skickades till Åbo, medan Vasakollegerna fick Haruki Murakamis Elefanten som gick upp i rök. Dessutom upprättades en bokbytarlåda i Åbo och en bokbytarhylla i Vasa där personalen kan ge och ta böcker.

Information om deltagandet i kampanjen har delats förstås internt men också externt i sociala medier i hopp om att sprida läsglädje. I sociala medier har vi också samlat in lästips som vi delar med oss av som tips för sommarens läsning. Som en del av kampanjen deltog CLL också i nationella läsveckan med ett inlägg.

Två glada kvinnor med varsin bok i handen.
Cecilia Lundberg och Johanna Fredenberg botaniserar i boklådan vid CLL i Åbo. Foto: Mia Henriksson

Läs mera om Hem och Skolas kampanj Läs själv! Kanske du också vill delta?