1.3.2018
Inom läroämnet omgivningslära forskar eleven om vattnets kretslopp, luft, väder, rymden, trafik, näringskedjor och mycket mer. I arbetet kring olika teman stöter eleven på nya ord och ofta ganska svårbegripliga texter. I den här kursen tar vi fasta på och utnyttjar just detta. Vi låter omgivningsläran och språket stöda varandra och arbetar med olika strategier som kan hjälpa eleven att läsa, skriva och diskutera inom det valda temat. Samtidigt ger temat en möjlighet att placera språkinlärningen i ett naturligt och ett för eleven motiverande sammanhang.
Under kursen får läraren ta del av olika strategier och modeller för hur vi inom omgivningsläran kan arbeta på ett undersökande och forskande sätt. Samtidigt fokuserar vi på begreppsförståelsen, hur vi skriver och läser olika typer av texter samt hur vi kan dokumentera och presentera våra resultat. Vi bygger upp en hel verktygsback av olika strategier. Strategierna (ex. begreppskartor, cirkelmodellen) kan sedan direkt tillämpas och utvärderas i den egna undervisningen under kursens gång. Den formativa bedömningen och tillämpningen av olika digitala verktyg ingår som en naturlig del av arbetet.
Målgrupp: Lärare i årskurs 1–6
Utbildare: Ann-Catherine Henriksson, PeD, Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi
Tidpunkt: September 2017–april 2018
Ort: Esbo
Omfattning: Kursen består av fyra närstudietillfällen (efter skoldagens slut) samt mellanuppgifter (sammanlagt 2 sp).
Kontakt: Ann-Catherine Henriksson, 02-2153295, ann-catherine.henriksson@abo.fi
Anmälan: Senast den 10.9.2017 på adressen www.cll.fi/anmalan
Avgift: Avgiftsfri, finansieras av Utbildningsstyrelsen