Att söka på egen hand

Hur man söker en utbytesplats på egen hand

Du ska inte utesluta möjligheten att skaffa studieplats på egen hand även om Åbo Akademi är med i många utbytesprogram. Om du vill göra detta ska du handla på följande sätt:

1. Ta kontakt med de universitet du är intresserad av. Kontaktuppgifter hittas på universitetens hemsidor.
  2. Följ de instruktioner universitetet ger för att ansöka om en studieplats.
  3. Sök finansiering. Detta är kanske det största problemet då man skaffar en studieplats på egen hand. Följande källor kan hjälpa dig:

Kontrollera noggrant att universitetet är ett seriöst och ackrediterat universitet. Studier inom utbytesprogrammen Asia Exchange, Academy Access och Opiskelijavaihto berättigar varken till stipendier eller studiepoäng vid Åbo Akademi enligt Rektors beslut från februari 2010.

Även om du åker på egen hand som s.k. freemover, ska du på förhand göra upp en studieplan och preliminärt komma överens om tillgodoräknande i ditt utbildningsprogram. Använd följande blankett: survey.abo.fi/lomakkeet/3568/lomake.html. Ansök om tillgodoräknande så snabbt som möjligt efter utbytesperioden.

Uppdaterad 5.1.2024