Skriv här det du söker efter!

CO-WRITE: Kollaborativt akademiskt skrivande i hybrida lärmiljöer i högre utbildning

CO-WRITE: Kollaborativt akademiskt skrivande i hybrida lärmiljöer i högre utbildning

Tid

1.1.2025–31.12.2027

Finansiär

  • Högskolestiftelsen i Österbotten
  • Svenska kulturfonden (Svenska kulturfonden)
  • Budget

    335 000 euro

    Åbo Akademis del av budgeten

    335 000 euro (100%)

    Forskningsprojektet CO-WRITE – Kollaborativt akademiskt skrivande i hybrida lärmiljöer i högre utbildning (2025–2027) har som syfte att inom ramen för högre utbildning utforska kollaborativt akademiskt skrivande i hybrida lärmiljöer. Fokus riktas mot den kollaborativa skrivprocessen, hur den formas i relationer mellan studerande–studerande och studerande–materialiteter (t.ex. program, applikationer, plattformar, verktyg, kurslitteratur och generativ artificiell intelligens; genAI), samt vad som används och sker i det skrivandet. Projektet har också ett särskilt intresse för kollaborativa akademiska skrivprocesser med genAI med tanke på de implikationer genAI kan medföra till akademiskt skrivande. Ytterligare ett fokus ligger på ett skrivdidaktiskt perspektiv med intresse för vilka implikationer kollaborativt akademiskt skrivande som fenomen kan medföra till högre utbildning.

    Projektet förankras teoretiskt i posthumanistiska och sociomateriella teoribildningar och postkvalitativ metodologi används för att följa fenomenet kollaborativt akademiskt skrivande och de aktörer (studerande och materialiteter) som medverkar i att forma det. Forskningsdesignen är tudelad. Del I kombinerar metoderna intravju och media walk-along för att undersöka vilka materialiteter som används i kollaborativt akademiskt skrivande, hur de används och varför de används. Del II fokuserar på att observera och följa studerandes kollaborativa akademiska skrivprocesser och data produceras genom skärminspelningar och videoinspelningar av skrivprocesserna, samt intravjuer med media walk-along och stimulated recall.

    Projektet leds av docent och universitetslektor Sofia Jusslin. Projektets forskare vid Åbo Akademi består av docent och universitetslektor Charlotta Hilli, biträdande professor Fredrik Rusk, doktorand Mindy Svenlin, doktorand Jessica West och forskningsassistent Ida Ekman. Biträdande lektor Sofia Hort vid Mälardalens universitet är en forskare i projektet.

    Kontakta oss

    Sofia Jusslin (Ansvarig forskare)

    Universitetslektor 

    i svenska och litteratur med didaktisk inriktning

    Pedagogik

    Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier

    Charlotta Hilli

    Universitetslektor 

    i pedagogik företrädesvis universitetspedagogik

    Pedagogik

    Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier

    Fredrik Rusk

    Biträdande professor (tenure track, nivå 2) 

    i pedagogik, företrädesvis lärarutbildning

    FPV Gemensamma

    Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier

    Mindy Svenlin

    Doktorand 

    i pedagogik

    Doktorandnätverk vid FPV 2020-2023

    Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier
    Till projektsidan i Åbo Akademis forskningsportal