Sökmaskinen är ÅA-webbens hjärta. Allt vårt innehåll ligger på endast några tangenttryckningars avstånd. Då du skrivit de första bokstäverna av ditt sökord börjar sökmotorn presentera förslag, som dessutom indelas i olika kategorier. Ju mer du skriver, desto noggrannare blir sökträffarna.

Genvägar

En glad lärare som står framför sin klass

Metakognition i klassrummet

Tinja Saramo

Metakognition – att bli medveten om sitt eget tänkande, är centralt för elevers lärande, självständighet och ansvarstagande. Hur blir elever medvetna om sitt eget lärande och vilken roll har läraren i den processen?

Den här avhandlingen undersöker klasslärares uppfattningar om metakognition och hur metakognitiva arbetsmetoder tar form i deras undervisning. Genom intervjuer och lektionsobservationer framträder en bild av metakognition som något som genomsyrar hela lärandet, snarare än ett enskilt moment. Studien visar att medvetenhet, reflektion och variation i redan befintliga undervisningsmetoder kan stärka elevers självständighet, ansvar och djupare förståelse.

Didaktiskt material: Så tänker en metakognitiv elev