Professor Pamela Slotte Russo utsedd till McDonald Distinguished Senior Fellow

De utvalda forskarna kommer från elituniversitet i USA och Europa. De ska under perioden 2024–2029 samarbeta vid Emory’s Center for the Study of Law and Religion som är världsledande på forskningsområdet rätt och religion.

Pamela Slotte Russo är professor i religion och rätt vid Åbo Akademi och en meriterad forskare och projektledare vid flera ansedda nationella och internationella forskningsinstitutioner.

Inom sin forskning har Slotte Russo fördjupat sig i skärningspunkterna mellan juridik, etik och religion med hjälp av metoder från kritiska rättsstudier, politisk teologi, intellektuell historia och postkoloniala studier. Hennes publikationer inom området rätt och religion har bland annat undersökt hur olika idéer om religiösa och icke-religiösa åskådningar strukturerar nationella och internationella rättsliga resonemang samt diskursen om mänskliga rättigheter.

McDonald Distinguished Senior Fellowship Program har sitt säte vid Emory universitet i Atlanta, Georgia i USA och samlar mer än ett dussin ansedda forskare från de katolska, protestantiska och ortodoxa kristna traditionerna med uppdraget att främja ledande forskning inom området rätt och religion. Forskarna inom programmet kommer individuellt och tillsammans att producera böcker, kapitel, artiklar och evenemang och bidra till CSLR:s verksamhet.

Porträttbild av Pamela Slotte, professor i religion och rätt
Pamela Slotte, professor i religion och rätt. Foto: Satu Karmavalo.